dinsdag 8 februari 2011

herinneringen

De kinderen wilden leren vlechten. Met drie verschillende kleuren scoubidou-touwtjes is het zo geleerd en in de dagen erna vind ik aan de tafelpoot steeds nieuwe gekleurde vlechtjes terug. Het brengt mij weer naar mijn eigen kindertijd terug waarin we knoopten met gekleurd sisaltouw. Ik pak vier touwtjes en probeer uit of ik het nog kan. Op een gegeven moment komt mijn moeder binnen en die zegt dat ze het niet meer zou weten hoe ze het moet doen. Ik moedig haar aan om het gewoon te doen en vooral niet te denken. "Pak het in je handen, je handen weten de weg. Vertrouw er maar op." En zo gebeurt het ook, na een aarzelend begin heeft ze al snel weer de slag te pakken. Terwijl ik terugdenk aan de plantenhangers van sisaltouw (zoiets als deze), zie ik mijn lagere school, de handwerkjuf, de trapnaaimachines en de gehaakte bodywarmers van mijn Barbie weer voor me. Genoeg stof om later nog eens over te schrijven.

Schrijven
Denk eens terug aan de tijd dat je op de lagere school of de basisschool zat.
- Hoe ruikt het daar?
- Wat zie je voor je?
- Wat hoor je?
- Hoe voel je je?
- Aan welke smaken moet je denken?
Schrijf jouw herinnering op en werk die uit door al je zintuigen te gebruiken. Komt er een associatie op, die niets te maken lijkt te hebben met jouw beschrijving, volg die dan eens. Het pad van je pen kent soms prachtige zijwegen met onverwachte uitzichten!

1 opmerking:

inawuite zei

Wat een goed idee om op deze manier te gaan schrijven. Volgens mij kom je vooral bij je herinneringen als je aan bepaalde geuren denkt, en ze weer ruikt.
Wat heb je weer goede en inspirerende idee├źn!