donderdag 17 maart 2011

een kleine marathon

"Om kwart over 12 kunnen ze met mij mee hoor. Ik heb een auto geregeld." Ik laat deze woorden even bezinken. Er valt geen kwartje. Ik loop even terug naar de desbetreffende moeder en zeg haar dat het me niet helemaal duidelijk is. "Nou, het feestje vanmiddag...", geeft ze als antwoord. Ik heb echt geen flauw idee waarover ze het heeft. Ik loop terug de klas in. Bij de tafel van mijn jongste pleeg, trek ik de la open en onder allerlei papiertjes komt een uitnodiging tevoorschijn. Weer zo'n typische verrassing waar ik af en toe voor sta met die dwarrels van mij.

Een paar uur later heb ik een uur over. Ik kan in de zon terug naar huis fietsen om vervolgens na een kwartier weer een ophaalronde te maken, ik kan ook een klein schrijfuitje doen. Ik kies voor het laatste. Een plekje in het restaurant van de Hema is snel gevonden. Met een potje gloeihete thee geniet ik van een half uurtje schrijftijd.

Hoe pak je nu zoiets aan? Natuurlijk is schrijven op lokatie best eng. Mijn favoriete plekje is bezet en ik zit vandaag wat meer in de loop. Toch wil ik graag schrijven. Ik pak moedig mijn pen en begin. Daar gaat het tenslotte om: Just do it! Op mijn telefoon zit een alarmfuctie. Die gebruik ik als keukenwekker. Omdat een melodie ongetwijfeld de aandacht zal trekken, stel ik de trilfunctie in en leg ik mijn telefoon op tafel.

Mijn schrijfmarathon van deze keer:
  1. Vijf minuten schrijven (Schrijf zo snel als je kunt, zonder te stoppen. Let niet op spelling en grammatica)
  2. Lees de tekst door.
  3. Onderstreep 1 woord en een korte zin.
  4. Schrijf de letters van het woord en de korte zin onder elkaar.
  5. Vul de letters aan (zo ontstaat er een woorddicht).
  6. Schrijf 10 minuten.
  7. Herlees de tekst.
  8. Onderstreep 1 woord.
  9. Schrijf 4 x 5 regels tekst. Elk stukje begint steeds met het onderstreepte woord uit de lange tekst.
  10. Herlees de 4 korte teksten.
  11. Sluit af met een elfje.

Geen opmerkingen: