dinsdag 15 maart 2011

Kunstenaar in jezelf - maart 2011

De Kunstenaar in jezelf is een maandelijkse rubriek die zich richt op de visuele aspecten van het dagboek. Je vindt hier tips en trucs, materialen, maar ook visuele inspiratie.


Materialen:
  • Houtskool: Je houdt er niet van of je vindt het geweldig, tenminste zo lijkt het in eerste instantie. Ik was er niet zo'n fan van, maar hoe vaker ik het gebruik hoe beter ik weet wat ik er wel en niet mee kan doen. Dat maakt dat ik het materiaal steeds meer kan waarderen. Kijk ook eens naar de ervaringen van Mandy op haar weblog Journalicious.
Technieken:
  • Aquarel met viltstift: Het is helemaal niet nodig om een doos vol aquarelverf te hebben. Heb je viltstiften? Lees dit logje en deze maar eens om zelf een mooie aquarel te maken.
  • Oliekrijt gebruik ik niet vaak in mijn kleurrijke dagboek. Hoewel ik het heerlijk materiaal vind om mee te werken. Ik kreeg onlangs de tip om mijn tekening met krijt eens te bewerken met reukloze terpetine. Daarmee lost het krijt iets op en kun je als het ware schilderen. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar het staat zeker op het lijstje om te doen. Wordt vervolgd dus!
  • Wist je dat je pastelkrijt ook met water en een kwastje kunt bewerken? Probeer het maar eens uit! Wil je het eerst zien en dan geloven? Kijk dan naar dit filmpje.
  • Collagemateriaal: De gratis boekjes van de supermarkt zoals bijvoorbeeld de Allerhande of het boekje van de Plusmarkt zijn vaak mooie vindplaatsen voor kleine inspirerende foto's, die je in je dagboek kunt gebruiken. Zeker rond de feestdagen. Zo vond ik in de periode rond kerst heel veel mooie harten en zullen er over niet al te lange tijd weer boekjes vol Paasdingen staan. 
Inspiratie
  • Zoveel verschillende soorten kleurrijke pagina's. Gevonden op Art Journal Every Day, een weblog dat het lezen zeker waard is.
  • Ben je op zoek naar technieken (al dan niet te gebruiken in je lessen) dan is that artist woman een leuke site om ideeën op te doen. 
  • Als ik weer eens op Flickr ronddwaal, kom ik steeds weer terug bij Belknits. Zoveel prachtige kleuren.


1 opmerking:

kunstzinnigdagboek zei

Hee, je hebt helemaal een nieuw blog! Ik ben er "even" tussenuit geweest rondom de verhuizing en zag allemaal bezoekers op mijn site die via jouw site bij mij komen...wat leuk! Ik zal mijn site eens gauw bijwerken en jouw site in een links-lijst zetten...kruisbestuiving is toch één van de mooiste dingen die er is? Veel plezier met je blog!!!