vrijdag 15 april 2011

Kunstenaar in jezelf - april 2011

De Kunstenaar in jezelf is een maandelijkse rubriek die zich richt op de visuele aspecten van het dagboek. Je vindt hier tips en trucs, materialen, maar ook visuele inspiratie.

Materialen



Derwent heeft nu dus ook Inktense "krijtjes" naast de potloden. Het grote voordeel van Inktense is dat het materiaal bij een tweede keer nat maken niet meer oplost, wat bij Neo Color II bijvoorbeeld wel het geval is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deze krijtjes, maar voorlopig gaan die op de verlanglijst!

Technieken
Tekenen in je dagboek kan een enorme drempel zijn. Allerlei stemmetjes in je hoofd zeggen dat het wel goed moet lijken, dat dingen er in het echt toch echt anders uit zien of dat je niet zo moet bibberen. Al die stemmetjes benemen je het plezier van gewoon lekker bezig zijn met potlood, stift of kleurpotlood. Wil je meer lezen over de innerlijke criticus en hoe je hem kunt verslaan, lees dan dit eens.
Voor mij staat toch altijd het plezier voorop. Vanuit dat plezier vind ik mijn eigen weg. Om los te komen van de gedachte dat iets moet lijken, ga eens blind tekenen. Gewoon met je ogen dicht. De wonderlijkste vormen komen er dan op het papier (en het is ook leuk om te doen!). Kijk maar eens op The Sketchbook  Challenge voor wat voorbeelden en meer inspiratie voor het gebruik van verschillende materialen en manieren van met je ogen dicht tekenen.


Inspiratie

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ben ik blij met je blog! Ik kijk er zeker twee keer per dag op en ben blij als je weer iets nieuws gepost hebt. Ik haal er zoveel inspiratie! En tekenen en schilderen deed ik als kind elke dag maar door kritische reacties op school en thuis ben ik er na mijn 14e helaas mee gestopt. Ik durfde niet meer zo goed. Nu ik jouw blog lees, dat van Shodo en al die andere blogs waar je naar verwijst, denk ik steeds vaker: wat kan mij het schelen, ik doe het gewoon! Ik vind dat ik niet zulke mooie dingen maak als jij en de mensen van de andere blogs, maar ik beleef er wel heel veel plezier aan en dat is misschien wel het belangrijkste. Ik heb een moeilijke periode achter de rug en begin mezelf weer een beetje te vinden. Ik schrijf sinds een half jaar weer dagelijks in mijn dagboek en vier in de herfst dat ik dan al 25 jaar dagboeken schrijf. Ditmaal op een andere manier dan vroeger. Ik word steeds meeer mezelf en ben blij dat er op internet veel meer gelijkgestemden blijken te zijn. Of op zijn minst mensen die ook houden van papier, vulpen en kleurpotloden. Mijn hart gaat sneller kloppen van mooie stiften, schrijfboekjes en krijtjes. Ik moet er even voor sparen maar als ik het dan uiteindelij kan kopen, ben ik zo blij als een kind! Om een lang verhaal kort te maken: bedankt dat je dit blog maakt, het geeft mijn dagen extra kleur en draagt iets bij aan mijn geluk. Misschien klinkt het allemaal wat overdreven, maar ik ben gewoon erg enthousiast :-)
Anouschka

Kriebels en Krabbels zei

Dank je wel Anouschka!

Anoniem zei

Heb jij een vaste (web)winkel voor je kunstenaarsbenodigdheden? Ik kom er niet echt uit. Krijtjes van neo color ii zijn goed volgens mij, stiften van stabilo. Maar wat is nu een goed en betaalbaar merk voor aquarelpotloden en aquarelpapier?
Anouschka

Kriebels en Krabbels zei

Wat ik je kan aanraden is om eens naar een goede winkel in je eigen buurt te gaan waar ze allerlei spullen verkopen. In deze winkels kun je vaak potloden van verschillende merken los kopen. Koop dan bijvoorbeeld blauw, rood en geel van een paar merken en ga daar eens thuis mee experimenteren. Je zult op die manier ontdekken wat je voorkeuren zijn. Ik heb ervaren dat sommige merken harder zijn dan andere, dat sommige merken meer brokkelen en ik dat juist weer niet prettig vind enz.

Je kunt ook bijvoorbeeld eens bij de Kwast kijken (link: http://www.dekwast.nl/ ) en daar wat losse potloden van verschillende merken bestellen. Ik vind het op den duur de beste optie. Als ik een doos koop, waarvan er ook losse potloden leverbaar zijn, spaar ik op den duur toch geld uit. Kleuren als rood, geel, blauw en paars gaan bij mij het hardst en die kan ik dan weer los kopen (i.p.v. een hele doos te moeten aanschaffen).

Ook voor aquarelpapier geldt dat er veel verschillende soorten zijn (merken/diktes/soort persing - structuur van het papier). Aquarelpapier is o.a. ook te vinden bij V&D. Ik koop dit eigenlijk nooit op de gok. Ik wil het papier altijd zelf even voelen, want als je met potloden werkt is wat gladder papier fijner werken dan papier met heel veel structuur (tenminste dat vind ik).