maandag 18 april 2011

lege pagina's

Ooit heb ik besloten om elke keer als ik schrijf op een nieuwe pagina te beginnen. Soms betekent dat dat er halfvolle pagina's in mijn dagboek zitten of pagina's met een paar regels tekst. Het is geen kwestie van zonde of een gevoel van papierverspilling. Het geeft op de een of andere manier een soort rust, maar het is ook een gewoonte waar ik eigenlijk niet meer over nadenk. Totdat ik zaterdag met mijn schrijfspullen aan de keukentafel bij vriendin A. belandde. Ik opende mijn dagboek. Op de linkerpagina stond een datum van meer dan een week geleden, maar verder geen tekst. Toen had ik toch wel een gevoel van "zonde zo'n lege bladzijde". Ik koos ervoor om een centimeter of 5 lager te beginnen met een nieuwe datum en mijn tekst. Vriendin A. merkte op dat zij de datum door zou strepen en de nieuwe eronder zou zetten. Dat had ik kunnen doen, maar dat deed ik niet. Het was het compromis dat ik met mezelf sloot. Niet schrijven mag best gezien worden. Ik hoef mezelf er niet om te veroordelen. Het is zoals het is: niet geschreven - punt.

1 opmerking:

Veertje Vederlicht zei

Mooi!