dinsdag 5 april 2011

meer zien

Fietsen over een bekende weg heeft net zoiets als wandelen. Op een gegeven moment kom ik in een soort cadans waarbij ik mee kan drijven op de stroom die er ontstaat. Soms komen er de mooiste gedachten en idee├źn voorbij. Meestal laat ik het gaan, soms stop ik om een snelle notitie te maken. Ik stap wel eens in de valkuil van het denken dat die stroom bij wandelen en fietsen hetzelfde is, maar dat is niet zo. De tempovertraging van zo'n 10 kilometer per uur maakt dat ik andere dingen waarneem (ook al neem ik dezelfde weg). Ik zie een ontdektuin voor kinderen, een gesponsord speelveld, kauwtjes die in een hol van een specht kruipen en vooral de lente die in aantocht is. Voor mij is het de metafoor van schrijven met de hand of schrijven met de computer. Hoewel ik beide in een flink tempo kan, ben ik bij het schrijven met de hand toch eerder geneigd om kleine details op te merken. Bij het typen gaat het me meer om het eind resultaat, zoals ik op de fiets van A naar B rijd.

De wandelingen die ik tot nu toe maakte voor Walking in this world zijn vooral de wandelingen in mijn eigen omgeving. In plaats van een keer met de fiets ergens naar toe te gaan, neem ik de bus of de tram en loop vervolgens naar huis. Praktisch, maar zoals ik al eerder schreef valt het me op dat het toch een ware ontdekkingstocht kan zijn. Het verbaast me iedere keer weer dat ik op de fiets toch minder van de wereld waarneem dan dat ik wandelend doe.

Geen opmerkingen: