vrijdag 1 april 2011

Pen en Papier - april 2011

Maandelijks vind je in de rubriek Pen en Papier allerlei linken naar andere sites m.b.t. schrijfmaterialen, schrijfinspiratie en notitieboeken.


Papier
  • Op het weblog van My Soul zijn regelmatig mooie logjes te vinden over allerlei notitieboeken en mooi papier. Kijk maar eens hier, hier en hier.
  • Kijk eens hier dat ziet er leuk uit.
  • Mooie kaften (en dus notitieboekjes) zag ik ook bij Kadowinkel Stippels.
  • De Conceptum notitieboeken zijn wat mij betreft een echt aanrader voor de schrijvers onder ons. Naast de zwarte, witte en rode uitgave is er nu ook een boekje met een viltomslag. Deze uitgave vond ik helaas niet terug in deze webwinkel die tal van Conceptum boekjes verkoopt.
  • Bij de webwinkel Little Specials kwam ik notitieboeken tegen op het thema Oosters en New Age. Neem er maar eens een kijkje.
Schrijven
Sigrid van Iersel heeft een mooi artikel geschreven over de kunst van het mindmappen. Een techniek die ik af en toe in mijn dagboek gebruik om te brainstormen. Wil je weten hoe je kunt mindmappen? Klik dan eens hier naar toe.


Review
schrijven in de vastentijd


Speciaal voor het schrijven in de vastentijd zocht ik naar een klein notitieboekje waarin ik mijn reflectie opdrachten zou kunnen schrijven. Ik kon de verleiding voor de mooi groene boekjes van de Moleskine Volant niet weerstaan. Qua formaat en kleur passen ze prima bij het schrijfboekje Open zinnen waarin tijdens de vasten wordt geschreven.
In het begin van mijn boekje heb ik wat restjes acrylverf gebruikt om een kleurrijke pagina te maken. Hoewel het papier in eerste instantie flink bobbelde, droogde het toch redelijk vlak op. De verf lekt niet door naar de andere kant van het papier (ondanks het feit dat het erg dun papier is). Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen water heb gebruikt, alleen maar verf. Acrylverf vormt bij het drogen namelijk een soort filmpje op het papier zodat als je vervolgens met andere materialen op de verf gaat werken, die niet of nauwelijks zichtbaar zal zijn op de achterkant van je werk. Daardoor is het ook mogelijk om op zulk dun papier met deze verf te werken.
Bij het schrijven met zowel balpen als vulpen lekt de inkt niet door, maar is de tekst wel licht zichtbaar op de achterkant van de pagina. Niet echt hinderlijk, maar ik zou me er wel aan ergeren als dit mijn vaste dagboek zou zijn. Met Stabilo's schrijven is een heel ander verhaal. Zowel de pointvisco (rollerbal) en de fineliner lekken door naar de achterzijde. Niet echt mooi, helaas. Het papier is glad en laat zich makkelijk beschrijven met zowel een vulpen als een balpen, dat is dan wel weer heel prettig.
Ik kan me voorstellen dat dit soort boekjes ooit een weg naar mijn handtas vinden als kleine notitieboekjes voor ideeën, invallen en kleine observaties die later uitgewerkt kunnen worden. Als dagboek zouden ze niet zo snel mijn voorkeur hebben, daar vind ik het papier toch wat te dun voor.

6 opmerkingen:

My soul zei

Wat lief, dat je een links naar mijn weblog heb geplaatst. Dank je.

Lavender zei

Ik vind de Ciak boekjes erg fijn. Het papier drukt niet door (het meest "heftige" waar ik mee schrijf zijn stabilo fineliners). Je kunt er weer minder goed in tekenen, omdat het boekje minder goed open blijft liggen. Maar ik vind het een heel fijn boekje om onderweg in te schrijven.
Ik had eigenlijk een andere vraag aan je. Heb jij toevallig het Happinez dagboek al gekocht? Ik kwam het tegen op een ander weblog, en ik ben er helemaal verliefd op. Ben erg benieuwd naar jouw ervaring (als je er al ervaring mee hebt...).

Anoniem zei

Het boekje met vilten omslag is wel te vinden hoor! Het staat onder de design boekjes.
Anouschka

Kriebels en Krabbels zei

@ Anouschka: Inderdaad! Dank je wel.

Anoniem zei

Dag,
Wat betreft de Moleskine notitieboekjes/boeken: ik schrijf al jaren in een grote gelijnde versie en heb , ook met de stabilo's in allerlei kleuren, geen probleem met doorlekken o.i.d. Ik vind het zeer plezierige en handzame boeken, ook en vooral omdat de kaft flexibel is.
Dat betekent dat als je erin wilt plakken ed. het boek meegeeft (je sluit het met een elastieken bandje)en niet zoals met een magnetische sluiting niet meer dicht wil. Kortom: ik vind het heerlijke notitieboeken om als dagboek te gebruiken.
groet, Marieke

Kriebels en Krabbels zei

@ Marieke: ik zal in de komende weken een keer wat foto's maken van pagina's. Als ik met vulpen schrijf, is dat toch echt heel erg zichtbaar aan de achterkant van het papier. Misschien dat dat ligt aan de inkt van Lamy, maar misschien hebben er meer mensen hier last van.