donderdag 12 mei 2011

opruimen of herlezen (2)

De een bewaart ze in een mooie doos of kist. De ander mikt een volgeschreven boekje in het "ronde archief". De een legt een volgeschreven boekje op een speciale plank van de kast zodat het boekje herlezen kan worden. Een ander wacht daar jaren mee of herleest helemaal niets. Wat je er ook mee doet, de ene manier is niet beter dan de andere manier. Het gaat er m.i. om dat je iets vindt dat bij je past. Maar hoe weet je dat nu? Het is toch een kwestie van uitproberen en vooral van te voren bedenken waarom je wel of niet zou willen terugkijken. Weet dat je niet alles in een keer hoeft te doen. Als je nog nooit een heel dagboek hebt herlezen, kun je misschien beginnen met een paar bladzijden of je leest alleen een bepaalde maand.

Wil je meer doen dan alleen maar lezen, dan zijn er veel verschillende manieren om te reflecteren. Je kunt je dagboek samenvatten door een lijstje van hoogte- en dieptepunten te maken die dit dagboek bevat. Maar je kunt ook meer de diepte induiken door wat dingen te analyseren voor jezelf.

Kijk eens naar de inhoud: Over welke onderwerpen schreef je? Waar zou je nog verder over willen schrijven? Waar voel je nu nog weerstand? Als je van een afstand kijkt, zie je dan een ontwikkeling?

Je kunt ook meer naar de vorm kijken: Maakte je gebruik van creatieve schrijfvormen zoals bijvoorbeeld een dialoog, een elfje, een rondeel of vanuit een ander perspectief? Heb je je schrijfsels geïllustreerd met foto's, tekeningen of andere dingen?

Mocht je meer willen weten over reflecteren op je dagboek, dan raad ik je aan om dit boek of dit boek eens te lezen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Sinds ik me bezighoud met creatief dag orka brij en merk ik dat ik steeds vaker elfjes, rondelen en dichtregels schrijf. Maar ik durf eindelijk ook in mijn dagboek te tekenen en schilderen. In het begin vond ik het eng: wat als ik de bladzijde zou verpesten? Maar dat gebeurt niet, weet ik nu. En soms is schilderden beter dan schrijven. Moeilijke dagen kan ik met een paar penseelstreken op papier zetten. Zo staan mijn emoties er toch maar hoef ik er niet nog dieper in door ze te beschrijven. Ik houd ervan dat mijn huidige boekje steeds dikker wordt, dat sommige pagina's bubbelen van de verf en dat de bioscoopkaartjes en bonnetjes me herinneren aan leuke avonden. Het boekje is echt mijn leven van dit moment. Ik ben verliefd op mijn dagboek!
Anouschka

Anoniem zei

Rare spellingcontrole: dagboekschrijven bedoel ik in de eerste zin...

Kriebels en Krabbels zei

Mooi!

Kriebels en Krabbels zei

Vaste lezers zullen het gezien hebben: ineens was dit logje met de bijbehorende reacties verdwenen. Gelukkig heb ik de tekst nog wel.

Anouschka schreef:

Sinds ik me bezighoud met creatief dagboekschrijven en merk ik dat ik steeds vaker elfjes, rondelen en dichtregels schrijf. Maar ik durf eindelijk ook in mijn dagboek te tekenen en schilderen. In het begin vond ik het eng: wat als ik de bladzijde zou verpesten? Maar dat gebeurt niet, weet ik nu. En soms is schilderden beter dan schrijven. Moeilijke dagen kan ik met een paar penseelstreken op papier zetten. Zo staan mijn emoties er toch maar hoef ik er niet nog dieper in door ze te beschrijven. Ik houd ervan dat mijn huidige boekje steeds dikker wordt, dat sommige pagina's bubbelen van de verf en dat de bioscoopkaartjes en bonnetjes me herinneren aan leuke avonden. Het boekje is echt mijn leven van dit moment. Ik ben verliefd op mijn dagboek!

Kriebels en Krabbels zei

O, ja..... en het verdwijnen van het logje had te maken met een storing bij Blogger.