vrijdag 13 mei 2011

opruimen of herlezen (3)

Zelf herlees ik niet al mijn dagboeken. Er zijn dagboeken die meteen volgeschreven in de dekenkist verdwijnen, maar er zijn ook dagboeken die na een paar maanden herlees. Ik wil altijd graag wat afstand in tijd hebben voor ik ga herlezen. Herinneringen zijn vaak nog te vers om er met enige afstand naar te kunnen kijken of erover te schrijven. Maar als ik mijn dagboek herlees, dan maak ik meestal wat lijstjes met onderwerpen waarover ik schreef en nog verder zou willen schrijven. Er zijn ook boeken die ik jaren later uit diezelfde kist pluk om te herlezen. Soms omdat ik op zoek ben naar hoe ik een bepaalde levensperiode ervaren heb, soms omdat het boek een soort thema had zoals mijn reisjournalen van het Innerlijk Pelgrimeren dat ik in 2005/2006 deed.

reisaltaar

Bijna 6 jaar later herlees ik mijn eerste pelgrimsboek. Warme herinneringen over pelgrimsdagen in Alkmaar komen boven. Ik zie hoe ik aan het eind van elke maand een korte reflectie schreef. Ik lees hoe ik worstelde met allerlei thema's die toen speelden. Ik voel dat ik er met afstand naar kan kijken, maar ik ervaar ook hoe makkelijk ik al die emoties weer kan voelen. Het herlezen van deze boeken doe ik met een doel. In juni ga ik weer op reis. Nu met het boek Innerlijk Pelgrimeren als reisgids. Met het herlezen wil ik niet alleen zien hoe anders mijn leven toen was in vergelijking met nu (andere verlangens, andere motivaties, andere levensthema's), maar het brengt me ook in de sfeer van het pelgrimeren en wakkert daardoor ook weer het verlangen aan om op reis te gaan op papier.

Meer informatie over het boek en het pelgrimeren vind je op deze site.

Geen opmerkingen: