donderdag 19 mei 2011

thuistaal

Thuis hadden we "prikkelsuiker" (kristalsuiker) en aten we "krootjes" terwijl de halve wereld bietjes zegt. Mijn kinderen kennen het begrip "knaapje" niet, maar weten wel wat een kleerhanger is. Volgens mijn oma had ik vroeger een "kaviaar" (een cavia) en had zij op haar trouwfoto "radio-oren" (een soort prinses Leia-rollen in haar haar). Ik denk dat iedereen wel van die uitspraken heeft die je binnen je eigen gezin of in de familie gebruikt worden. Het zijn de dingen die ik vaak vergeet om op te schrijven, maar best wel eens in een lijstje in mijn dagboek mogen komen staan.

Heb jij ook voorbeelden van "thuistaal"? Maak eens een lijstje in je dagboek, met de verklaring erachter.

4 opmerkingen:

reflexxus zei

kroten en knaapjes klinkt rotterdams.ja, radiootjes op je oren. dan maakte je eerst aan weerskanten een vlecht en draaide die rond op een oor in model oorwarmer en stak vast met schuifspelden.
ik heb een schrift vol met taal die mijn moeder gebruikte.

Heldinne zei

trillebil - ik vond het niet eens zo lekker, maar het heette zo leuk!
poep-van-broertje - ik vond het heerlijk ondanks de vieze naam
leuk aanzetje, dit!

Eveline zei

Jouw radio-oren waren bij ons radio-dotjes, en we hadden ook 'vlechtjes op zolder', of te wel vlechten die je bovenop je hoofd vastmaakt zodat ze over je hoofd lopen.

We hebben nu nog 'eilanden', van die rare viezige zwarte dingen die je in je oog hebt drijven als je je make-up eraf hebt gehaald. 'Hey, je hebt een eiland, hier heb je een spiegel.'

Lavender zei

Haha, geweldig! Ik gebruik de meest vreemde woorden. Mijn vriend noem ik oetepetoetje en rondzwervende dingen in huis zijn dingemedoedeltjes.