woensdag 4 mei 2011

vakantie

Hoewel vakantie een mooie tijd lijkt, met vooral zeeën van tijd om te schrijven, ervaar ik iedere keer weer dat ik juist dan erg weinig schrijf. Niet omdat ik niet zou willen schrijven, maar omdat ik maar geen moment kan vinden om in alle rust even wat voor mezelf te doen. Niet dat mijn kids nu zoveel aandacht vragen, maar dat ene moment vinden om te schrijven, dat lijkt maar niet te lukken. En dat terwijl ik mijn dagboek heel de dag achter me aan sleep.

Na anderhalve week niet schrijven voelt het plotseling niet meer goed. Ik leerde ooit dat schrijftijd niet vanzelf ontstaat en dat ik tijd dien te plannen. Ik ruim mijn bureau op en kruip 's avonds om half 11 eindelijk in de pen. Het volgende "probleem" dient zich aan: "Waar moet ik over schrijven?" Juist als ik een tijd niet geschreven heb en mijn hoofd overloopt, komt er geen letter op papier. Schrijf een lijstje staat er in de boeken, maar zelfs dat lukt niet. Ik krijg de juiste woorden maar niet te pakken. Voor me op tafel staat mijn vertrouwde schrijfdoosje en ik pak 5 kaartjes. Bij elk kaartje schrijf ik 5 regels tekst. Het blijft me verbazen dat zo'n simpel doosje met woorden me direct weer in de stroom van het schrijven brengt. Dat alles wat ik eerder op papier had willen zetten, nu met behulp van een paar woorden ook echt op papier verschijnt. Het maakt me nieuwsgierig naar jullie manieren van beginnen.

Heb je net als ik ook een manier gevonden om na een periode van niet schrijven toch weer snel in de stroom te kunnen komen?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik schrijf juist wel een lijstje. En dan met alles wat er op de dag van schrijven is gebeurd. Ik hoef van mezelf niet alles vd afgelopen periode op te schrijven. Of ik neem een vraag uit het boek met de 500 levensvragen. Dan schrijf ik 5 min en vind ik het genoeg. Ook fijn om mee te beginnen is een elfje. En dan kies ik als woord iets treffends van mijn dag, iets simpels als 'zon' bijv.
Anouschka

Heldinne zei

schrijfveren en Morning Pages!

Anoniem zei

Wat zijn schrijfveren?
Anouschka

Kriebels en Krabbels zei

Schrijfveren kun je vinden op de site van Heldinne. Het zijn kleine aanzetten tot schrijven. Voor elke dag van de maand een andere. Zie: http://www.heldenreis.nl/Schrijfveren