woensdag 8 juni 2011

innerlijk pelgrimeren (1)

Het eerste boek is weer herlezen (zie ook hier). Deel 2 is nu aan de beurt. Met het herlezen groeit ook de lijst met schrijfonderwerpen waarover ik nu of later in mijn pelgrimage nog wil schrijven. Aan de ene kant is het terugkijken en bespiegelen. Aan de andere kant voelt het ook als dingen afronden en afsluiten. Ik zie de seizoenen terug in mijn schrijfsels. In de herfst liet ik veel los. In de winter trok ik me terug en onderzocht mijn schaduwkanten. In de lente kwam ik weer tot bloei en in de prille zomer leverde ik een product: een prachtige presentatie.

Met nog twee weken voorbereiding in zicht kijk ik uit naar mijn nieuwe reis. Ik heb een tas waarin ik mijn boek, reisjournaal en een set pennen en stiften overal mee naar toe sleep. Mijn pelgrimsboek is nu al een stuk kleurrijker dan de reisjournalen van toen. Het gemak waarmee ik nu foto's, plaatjes, briefjes en andere stukjes uit mijn leven opneem in mijn boek is nu ook zoveel groter. Het maakt me bewust dat ook hierin ontwikkeling te zien valt.

Het is mooi om terug te kijken, maar zo langzamerhand neemt het verlangen om te gaan vertrekken steeds meer de overhand. Nog drie weken en dan ga ik op weg. Weer naar het land van mijn hart, de fluisteringen van mijn ziel, met de lol van het schrijven en het kunstzinnig werken.

1 opmerking:

Heldinne zei

wat schitterend, die presentatie, krijg er gelijk zin in!