maandag 18 juli 2011

icad - zomer 2011

De "inschrijftermijn" voor de zomer icad was al verstreken, maar het idee trok me. En dus begon ik op 1 juli aan mijn versie van icad: zes weken lang, elke dag een gekleurd werkje maken (maar met de mogelijkheid af en toe een dagje te spijbelen). Enig doel: proberen om elke dag iets te maken. Verder geen doelen omtrent wat, hoe, kwaliteit en/of wanneer op de dag. Er zijn twee weken achter de rug. Er waren dagen dat ik puur op discipline achter mijn tafel ging zitten, maar ik zat ook in de tuin, op het strand of met een blaadje op schoot. Er waren dagen dat ik niet kon wachten om aan de slag te gaan. Soms was het nog geen 5 minuten werk, soms een kwartier, soms een uur. Maar altijd was er het plezier van iets helemaal puur en alleen voor mijzelf te doen. Het laat me ook zien dat dat vanzelf komt als ik maar gewoon aan het werk ga als ik een keer niet zo'n zin heb.

icad

Ik heb gekozen voor standaard systeemkaarten. Je kent ze vast wel, met zo'n rood lijntje aan de bovenkant en daaronder een flink aantal blauwe lijntjes. Het doel is natuurlijk om ze te beschrijven, maar door dit nu juist niet te doen, doorbreek ik mijn eigen overtuiging. Maar waarom gebruik ik ze nog meer? Omdat het laagdrempelig is. Omdat het papier dik genoeg is om op te verven, te plakken of met stift op te werken. Omdat het niet te groot en vooral ook niet te klein is (ik werk op systeemkaarten van  20 x 15 cm). Omdat het makkelijker is om op dit soort kaarten te experimenteren dan in mijn visuele dagboek. Daarnaast gebruik ik ook correspondentiekaarten. Een stukje kleiner, maar die zijn weer makkelijk als ik een keer wil tekenen zonder lijntjes.

Wat ik wel gemerkt heb is dat ik het beter vol kan houden als ik lege kaarten bij de hand heb. Dus vul ik mijn boekje regelmatig aan. Niet met teveel kaarten want dan krijg ik het gevoel dat ik nog zoveel moet, maar wel met genoeg om een paar dagen vooruit te kunnen.

1 opmerking:

Aline zei

Wauw dat is een heel leuk idee... en wat heb je het leuk uitgevoerd zeg...