donderdag 28 juli 2011

schrijfplekken

In de loop van de jaren zijn er al heel wat schrijfplekken geweest. Natuurlijk gewoon in huis: de zolder, de slaapkamer, de woonkamer, de keuken (de wc moet ik toch echt ook nog eens doen ;-)), maar ook buiten. In de tuin is het heerlijk schrijven zowel op het terras als op de steiger aan het water. Natuurlijk is dan de afleiding groot: vogels, padden, spinnen, vlinders, visjes, waterkippen, schrijvertjes en grote karpers. Maar juist dat maakt buitenschrijven ook zo boeiend: de schrijfonderwerpen komen gewoon aangewaaid. Iets verder van huis zijn er de HEMA en de V&D, de tuin van een vriendin, een cafe, de trein en natuurlijk het vakantiehuisje waar dan ook in Nederland of daarbuiten.

In de zomervakantie ben ik eerder geneigd om buiten te schrijven. Natuurlijk heeft dat alles te maken met de temperatuur buiten, maar ook met het ervaren van rust en stilte. Want wat is er nu mooier dan 's avonds in de schemering te zitten met een kaarsje, pen en papier. Op de achtergrond een koe te horen loeien en af en toe boven je hoofd een vleermuis te zien dwarrelen. En mocht het te hard waaien, dan kan ik zo'n lampje van harte aanbevelen (meer van Oxo).

1. Maak eens een lijstje met alle plekken waar je ooit hebt geschreven. Kies er daarna een uit en schrijf daar vijf minuten over.
2. Maak eens een lijstje van alle plekken waar je nog graag een keer zou willen schrijven. Kijk eens of je een van die schrijfwensen de komende tijd in vervulling kan laten gaan.

2 opmerkingen:

Aline zei

Oeps een heuse uitdaging... ik ga eens kijken of ik hier mee aan de slag kan...

Jokezelf zei

Ik benijd mensen die overal kunnen schrijven, want ik vind dat erg lastig.
Toen ik nog geen pc had, moest ik mij altijd terugtrekken achter een tafel of een bureau. Hoe graag ik ook wilde, buiten schrijven lukte van geen kanten. Ik kon mij eenvoudigweg niet voldoende concentreren. Nu ik (al jaaaaaren) de pc gebruik, kan ik eigenlijk ook alleen maar daar schrijven. Op de een of andere manier denk ik via mijn vingers en dat gaat razendsnel. Natuurlijk 'werk' ik ook mentaal en schrijf ik wel in aantekenboekjes, maar dat is meer ter informatie of herinnering voor het 'grotere' werk. Zelfs in het buitenland zoek ik een pc op voor mijn krabbels, hetzij in mijn hotel, hetzij in een internetcafé. Op mijn laatste vakantie heb ik daarvoor zelfs een heel klein notebookje aangeschaft. Errug handig en prettig. Voor mij is er maar één plek; achter de pc, waar dan ook ;-)).