maandag 22 augustus 2011

reflectie (2) - na een week (of twee)

Soms is het zo verhelderend om je eigen schrijfsels na een of twee weken weer eens door te lezen. De eerste emotie is er dan wel vanaf en je kunt met iets meer afstand kijken naar wat je zelf geschreven hebt.

Zo was ik vorige week moe, maar kon tijdens die week niet goed ontdekken waar dat nu aan lag. Natuurlijk had ik eerder naar bed kunnen gaan, natuurlijk moest ook ik weer wennen aan het ritme van de schoolweek, maar toch.... ik voelde dat het niet echt daaraan lag. Aan het einde van de week las ik mijn schrijfsels door en toen viel het kwartje. Ik kon het grotere plaatje zien en bleef niet in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Door te reflecteren kan ik van mijn cirkel dus een spiraal maken. Ik ervaar iets. Ik kijk erop terug en weet vervolgens wat ik wil, wat ik anders kan doen of welke kant ik nu op wil. Juist bij reflectie ervaar ik dat mijn hart het kompas is, maar ook dat ik leer door ervaren.

Geen opmerkingen: