woensdag 28 september 2011

maak gebruik van tegenstellingen

tsj week 37/09

Soms kom je tijdens het scheuren prachige tegenstellingen tegen die je collage spannend kunnen maken. Deze collage (uit The Sacred Journey serie uit 2009) bestaat uit 3 elementen. De achtergrond met de vrouw die uitkijkt over het water. De vrouw met het boek op haar hoofd en de stapel boeken komen beide uit een ander tijdschrift. Als je goed kijkt, zie je in de rechteronderhoek nog een stukje uit mijn TSJ-boek. Steeds als ik ernaar kijk, realiseer ik me dat een deel van mij vindt dat ik dat stukje op had moeten vullen. Maar juist dat onaffe en het feit dat je een stukje kalender kan zien, vind ik zo mooi passen bij die vrouw met het boek. 

Als ik bij deze collage een plek voor het schrijven zou moeten kiezen dan zou ik met witte pen de lucht beschrijven. Ik denk dat mijn tekst dan zou gaan over het verlangen naar tot rust komen. Alsof ik dat wat ik zo graag wil naar me toe ga schrijven.


plak en schrijf #4

In deze collage zie je een tegenstelling in kleur. Ook nu zijn er weer drie collage elementen. Boven een lichtblauwe achtergrond, een spijkerbroek daaronder en een beker. De tegenstelling wordt nog eens benadrukt door het gebruik van een witte en een zwarte pen, maar ook door de inhoud van de tekst. Als je goed kijkt, zie je rechtsboven een stukje grijs haar. Had je het zelf al gezien? Ik vind het niet opvallen en het laat mij zien dat niet alles perfect hoeft te zijn. Deze collage is trouwens gemaakt op een gewone blanke correspondentiekaart. Klein, maar prima voor een snelle collage. Wil je volgende week meedoen, maar je hebt weinig tijd? Neem dan een correspondentiekaart om op de plakken en schrijven. Het kost niet veel tijd en kan je veel plezier opleveren!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat schrijf je toch leuk en zo inspirerend. Op het moment lukt schrijven mij al een poosje niet door privéproblemen. Ik ben bang voor de emoties die door het schrijven naar boven komen. Weet even niet wat ik moet. Het lukt me zelfs niet om een paar zinnen te gaan schrijven. Iemand tips? Want mijn dagboek ligt al maanden op tafel en ik kijk er verlangend maar ook met angst naar. Ook erin lezen lukt niet.
Anouschka

Heldinne zei

Wat maak je mooie dingen!
Ik wilde dus alleen op jouw stuk reageren, maar nu zie ik wat Anouschka hierboven schrijft, en mijn tip is: als het schrijven met de hand niet lukt, lukt het soms wel op de computer, dan staat het net iets verder van je af. Document even beveiligen met een wachtwoord en een neutrale naam, en voorlopig niet teruglezen.

Kriebels en Krabbels zei

@ Anouschka: wil je me mailen? Zie tabje contact voor mijn mailadres.

Ans zei

Leuke ideeen, ben zelf ook al aan de slag gegaan, had achtergrond met wasco krijt gekleurd maar dat was moeilijk te 'beschrijven' , scan jij de achtergronden in?

Kriebels en Krabbels zei

@ Ans: De achtergronden die je hier ziet zijn allemaal van tijdschriftpapier. Als ik zelf een achtergrond maak doe ik dat meestal met waterverf of met acrylverf. Ik scan ze nooit omdat er in het proces van scannen en uitprinten toch altijd weer kleur en details verloren gaan.

Wasco is vet en daardoor moeilijk te beschrijven. Als ik al wasco gebruik dan is dat pas als laatste laag. Zelfs het wateroplosbare krijt (zoals Neo Color II) is niet makkelijk te beschrijven.