vrijdag 16 september 2011

uitpakken!

Een paar jaar geleden had ik samen met vriendin A een jaarlang de leiding over een klein schrijfgroepje. De basis was toen het boekje Bewust worden doe je zelfdat helaas inmiddels niet meer nieuw te koop is. Maar er kwamen eigenlijk ook allerlei andere dingen aan bod: gezellige gesprekken over vrouwenzaken, stilte, meditatie enz. Een van de discussies die ik me nog goed kan herinneren is de discussie over wat nu eigenlijk een schrijfcadeautje is. Je moet hierbij niet denken aan dagboeken of pennen, maar aan vondsten in je eigen teksten.

Een voorbeeld. Ik heb mezelf voorgenomen om 7 minuten te gaan schrijven. Ik probeer niet te stoppen en mijn pen in beweging te houden, dat is tenminste mijn uitgangspunt. Ik sta mezelf ook toe om elke associatie te mogen volgen. Met die afspraken begin ik te schrijven over het woord loslaten. Na een paar regels tekst gaat het niet meer over loslaten, maar over uitzwaaien. Ik moet denken aan het afscheid nemen van de kinderen. De oudste staat meestal op school nog even voor het raam te zwaaien als ik weer naar mijn fiets vertrek. Bij dat beeld komt ineens het woord wuiven en vervolgens wegwuiven op. De regels die dan volgen, over hoe ik de dingen weg kan wuiven (terwijl ik ze serieus zou moeten nemen), beschouw ik achteraf als een cadeautje. Het geeft me inzicht in wat ik aan het doen ben. Het maakt me er ook van bewust.

Terug naar de discussie over de schrijfcadeautjes. Ik beschouw zo'n gevonden inzicht of bewustwording dus als een schrijfcadeautje. Een onverwacht pakje dat ik graag uitpak. In het gesprek in de schrijfgroep bleken de meningen daar heel erg over te verschillen. De een vond dat een inzicht gewoon een inzicht was (en dus geen cadeautje). Een ander snapte wel wat ik bedoelde, maar had zelf nog nooit zo'n "pakje" gevonden. Tenminste dat dacht ze. Weer een ander gaf aan dat ze juist bleef schrijven om zo nog meer van die verrassingen te krijgen. Het heeft mij er bewust van gemaakt dat iedereen de dingen anders kan beleven en dat ik er niet van uit moet gaan dat iedereen dezelfde beleving heeft bij bepaalde woorden.

3 opmerkingen:

Jacinta Kogelman zei

Hoi Petra,
Ik heb het boekje pas nog in de winkel zien liggen. Heb je trouwens gezien dat ik na al dat wachten op web-log inmiddels ook begonnen ben met een nieuw blog?: http://huisjevoordeziel.blogspot.com

Ellen zei

Hallo Petra
Je stukje heeft me nieuwsgierig gemaakt naar het boek. Via www.boekwinkeltjes.nl nog één exemplaar gevonden. Ik ben erg benieuwd naar de inhoud.

Wat je schrijft herken ik. Van het ene naar het andere onderwerp dwalen op papier. En al schrijvend tot inzichten komen. Super.

Kriebels en Krabbels zei

@ Jacinta: klopt de url??