maandag 3 oktober 2011

reflectie (8) - soms zie je het pas later......

Overal om me heen lees en hoor ik het. De zomervakantie is voorbij. En hoewel er uitgekeken werd naar allerlei nieuwe dingen en vooral het in kunnen zetten van nieuwe energie, draait het leven zo zijn eigen rondjes. Het is druk, druk, druk en van al die rust van de zomerperiode lijkt niet veel meer over te zijn. Hier thuis is het ook niet veel anders.

Na weken heb ik vorige week eindelijk weer eens voet gezet in mijn zolderkamer. De vloer is inmiddels weer beloopbaar. Op de werktafel kan gewerkt worden, maar om nu te zeggen dat het ook al echt opgeruimd is. Nee, daar zal ik nog wat uurtjes in moeten steken. Ik kan tenminste weer achter mijn bureau kruipen om niet alleen cursusmateriaal te ontwikkelen, maar ook zelf weer eens lekker kleurrijk bezig te zijn. Terwijl ik dat doe, voel ik hoe ik het gemist heb en hoe het me nieuwe energie geeft.

In mijn dagboek lees ik het niet terug dat ik het gemist heb. Tenminste het staat er niet letterlijk. Ik besef het pas als ik weer rustig achter mijn tafel zit. Natuurlijk deed ik mijn reflectie. Daarbij keek ik niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de vorm. Ik zag hoe weinig andere dingen ik had gedaan in mijn dagboek. De collages waren ineens verdwenen. Kleine schrijfsels waren er nauwelijks te zien. Ik registreerde het wel. Ik schreef het zelfs op, maar het kwartje wilde maar niet vallen. En nu... nu ik hier in een redelijk opgeruimde kamer zit en weer kan doen wat ik toch zo graag doe, nu pas zie ik weer hoe mijn dagboek mijn leven spiegelt (reflecteert). Het leert me ook dat ik wel naar vorm en inhoud kan kijken, maar dat ik soms ook aandacht moet besteden aan mijn gevoel.

Geen opmerkingen: