donderdag 27 oktober 2011

The Sacred Journey, daily journal for your soul


Het is een soort agenda, maar toch ook weer niet. Het is een soort notitieboek, maar toch ook weer niet. Wat The Sacred Journey, daily journal for your soul (in het kort TSJ) dan wel is, laat zich niet heel makkelijk omschrijven, maar ik ga wel een poging doen.

TSJ is 18 cm breed, 22 cm lang en 2,5 cm dik, gebonden in een ringband. Hoewel het formaat dus wel handzaam is, lijkt het mij voor een dagelijkse agenda wel wat aan de grote kant. Toch is het wel een van de functies van TSJ, waarvoor je het boek zou kunnen gebruiken. Voor elke maand is er een maandoverzicht op 1 pagina en op elke rechterpagina vind je een weekoverzicht (inclusief weeknummers en maanstanden). De linkerpagina's zijn blanco en bedoeld om zelf te vullen. Tot zover niets nieuws zou je denken. Maar daarmee zijn we er nog niet. Het boek kent tal van pagina's waarop je je doelen voor 2012 kwijt kunt, maar ook bladzijden waarop je kunt reflecteren. Doelgebieden zijn o.a. spiritualiteit, persoonlijke groei, cariere, gezondheid, relaties, bezittingen enz. Er is ook ruimte gereserveerd om je verjaardagswensen te noteren of om bijvoorbeeld te schrijven over de mensen (jouw cirkel) om je heen. Voor in het boek wordt uitgelegd hoe je de verschillende delen van dit boek in zou kunnen vullen. Als je dus de Engelse taal machtig bent, kom je er wel uit.


Elke maand heeft een eigen symbool en een eigen affirmatie. Je kunt ook je eigen focus per maand kiezen: een woord, een symbool of misschien een korte zin. Elke maand is er ruimte om te schrijven over affirmaties, dankbaarheid, mogelijkheden en doelen. Maar natuurlijk is er ook ruimte om te reflecteren (3 pagina's). Je kunt deze pagina's ook gebruiken om jouw hoogtepunten of inzichten op te schrijven.
Twee keer per jaar kun je een grotere reflectie doen en achterin het boek is ruimte om terug te kijken naar 2012, maar ook om vooruit te kijken naar 2013.


TSJ is zoals gezegd dus een soort notitieboek met allerlei mogelijkheden (die ik mogelijk niet allemaal beschreven heb). Het komende jaar ga ik het weer gebruiken. Eerder deed ik er mijn wekelijkse collages in en ik gebruikte het ook een jaar als notitieboek. Hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet, maar daar komen vast wel weer logjes over ;-)).

En wil je weten wat andere mensen zoal doen met TSJ? Kijk dan eens op een paar voorbeeldpagina's met bijdragen uit Nederland!

TSJ is te koop bij o.a. online bij Savannah Bay of in de nieuwetijdswinkel Ananda in Haarlem.

2 opmerkingen:

Karin zei

Ook ik heb de versie 2012 al weer in huis. Ik vind het een heerlijk notitieboek en gebruik hem al voor het 4e jaar.
Een echte aanrader!

Sanne zei

Dank voor de tip! Ik heb er net een besteld! Verheug me er al helemaal op!