maandag 14 november 2011

reflectie (12): ontwijken

Ooit werd me gevraagd waar ik nooit over zou kunnen schrijven. Overmoedig zei ik dat ik over alles kon schrijven. Ik kan ook over alles schrijven, maar ik heb gemerkt dat ik lang niet over alles schrijf. Er zijn onderwerpen die ik mijd. Er zijn onderwerpen waar ik simpelweg nog nooit aan gedacht heb om over te schrijven. Als het gaat om reflecteren helpt me dat inzicht om een enkele vraag te stellen aan mezelf. Het is een hele simpele vraag, maar wel een die heel confronterend kan zijn: Waar schrijf ik niet of nooit over?


Het is dus niet dezelfde vraag als bij reflectie (9). Daar gaat het om datgene dat je niet beschreef, maar wel meemaakte. Deze reflectievraag is veel meer gericht op onderwerpen en thema's die nooit aan bod komen omdat je ze vermijdt of omdat je er gewoon weg nog nooit over gedacht hebt om over te schrijven .

***

Dit is voorlopig het laatste logje over reflecteren. Vanaf volgende week vind je hier Mijn Boekenkast, waarin ik mijn schrijfboeken weer eens afstof en mijn visie erop deel.

Geen opmerkingen: