maandag 21 november 2011

Schrijvend openbloeien in het schrijfpaleis

Op mijn oude weblog had ik een aantal boekrecensies staan over dagboekschrijven. Ik vind het de moeite waard om deze boeken nogmaals te bespreken, maar dan wel met het oog van nu. Waar mogelijk gebruik ik nog delen van oude recensies.



Wat schreef ik toen (in 2006)?
Wat mij betreft is dit HET boek voor dagboekschrijvers en -schrijfsters van 2006. Iedere bladzijde leest als een trein. Het is wild, staat vol inspiratie, wijsheden, vragen, oefeningen, aansporingen tot spelen en mooie stukken persoonlijke tekst. Of je het boek nu van voor naar achter leest of er hapsnap doorheen gaat, het boek leent zich voor elke manier van lezen. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, het spoort je aan tot schrijven, onderzoeken, schatgraven, spelen en vals spelen. De persoonlijke teksten zijn in een ander lettertype gezet dan de basistekst. Het boek blijft daardoor goed leesbaar. Het geheel wordt geillustreerd door kleine tekeningen. Als ik nog geen dagboekschrijfster was, zou ik na het lezen in dit boek onmiddellijk zin krijgen om een leuk schrijfboekje en een lekkere pen te kopen.

Hoe kijk ik er nu op terug?
Ik herinner me de taart en de vreugdevolle schrijfster die met een doos vol boeken de cursusruimte in kwam. Ik herinner me de gretigheid waarmee wij, cursisten, het boek doorbladerden en meteen schrijfzin kregen. Van dit boek heb ik twee exemplaren in mijn kast staan. In het ene boek schrijf en kleur ik. Het is een boek om te bewonen. Het andere boek gebruik ik om mee te nemen als ik het met mensen over dagboekschrijven ga praten. Het boek is dusdanig opgezet dat je het als een heel programma kunt volgen, maar je kunt er ook hapsnap doorheen gaan. Dat laatste heb ik eigenlijk het meeste gedaan. Vooral het boek zomaar ergens openslaan en kijken waarover ik zou kunnen schrijven, daarvoor is dit boek echt ideaal. Er staan zoveel vragen en onderwerpen in dat er altijd wel eentje inspireert tot lekker schrijven. Informatie, ervaringen en oefeningen zijn goed van elkaar te onderscheiden, waardoor het boek overzichtelijk blijft. De tekeningen geven de speelsheid van het boek weer en zorgen voor prettige onderbrekingen. Nooit heb ik ze als teveel of te kinderlijk ervaren. Juist niet. Ze voegen wat mij betreft echt wat toe aan de sfeer van het boek.

Zou ik het boek nog steeds aanraden?
Zolang dit boek te koop is, zal ik het aan blijven raden. Het is speels, informatief en inspirerend. Een prachtige combinatie die niet in veel schrijfboeken te vinden is.

4 opmerkingen:

Ina Wuite zei

Ja dit is een geweldig leuk boek. Mooi dat je het weer even onder de aandacht brengt, het is echt een aanrader!

Houtjetouwtje zei

Na een tijdje twijfelen heb ik het boek een paar jaar geleden aangeschaft en ben nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Wat een heerlijk boek! Mooi ingedeeld, heerlijk inspirerend en eigenwijs! Heb het al verschillende keren aan anderen aangeraden.

Ellen zei

Ook in mijn boekenkast staat dit boek. Ik vind het uitnodigend en je kunt er meteen mee aan de slag. Inderdaad een aanrader.

Miss Diva zei

Dit boek mag zeker niet missen in mijn boekenkast, en ga binnenkort maar weer is volop mee aan de slag!

PS: ik heb dus ook leuke log komen jullie effe bij mij kijken?