woensdag 16 november 2011

wwjw: Wat wens je te vernieuwen?

Vorige week vroeg ik Wat wens je los te laten?. Vraag je deze week eens af wat je zou willen vernieuwen. Misschien laat je eerst iets los om het daarna vervolgens op een andere manier vast te pakken. Het zou zo maar kunnen.

groententas

Meer dan 10 jaar geleden belandde ik in het ziekenhuis. Op de een of andere manier was het een ommekeer. Ik besloot eindelijk voor de Odin-groententas te kiezen. Het een lijkt niets met het ander te maken te hebben, maar in mijn herinnering zijn beide zaken gekoppeld. Elke week haalde ik mijn tas bij Jan, de groentenman. Na een paar jaar kreeg Jan een andere baan en de groentenzaak was binnen de kortste keren over zijn nek. Jan bleek namelijk de bindende schakel te zijn tussen winkel en klanten. Zijn opvolgster had het gewoon niet in zich om gezellig met de klanten om te gaan. De Odintas bleef, het slagersechtpaar in het winkelcentrum had de taak van de tassen op zich genomen. Je groententas bij de slager halen was misschien even wennen, maar het aantal tassen groeide en groeide (en de band met de slagerij trouwens ook). De keuze voor de tas was trouwens meer ingegeven door het willen eten van andere groenten en willen eten met het seizoen, dan dat het een keuze was voor biologisch.

Zo'n twee jaar geleden knalde de C1000 er de ene na de andere vleesaanbieding uit. Vlees dat zo goedkoop was, het ging me zo tegenstaan. Ik vroeg me af hoe het zat met dierenwelzijn? Kun je eigenlijk voor zo'n prijs wel goed en diervriendelijk vlees produceren? En dus ging de knop om. Ik wist het zeker. Als ik in de toekomst vlees zou eten, dan zou ik voor in ieder geval vlees van de slager kiezen, die precies wist waar zijn vlees vandaan kwam. Na 1 januari 2010 heb ik nooit meer vlees bij de C1000 gekocht.

Nu sta ik opnieuw voor een keuze. De Odin heeft besloten om op ons afleverpunt geen tassen meer te leveren. Ga ik fietsen naar een ander afleverpunt om een tas te halen en dus met het seizoen mee te blijven eten? Of fiets ik naar de stad om daar mijn eigen "tas" samen te stellen, door al mijn groenten en fruit in de biologische super te kopen? Het zijn vragen waarop ik nog geen antwoord heb, maar die me aansporen opnieuw een keuze te maken.

Ik wens dus mijn visie op waar ik mijn eten koop te vernieuwen.

Wat wens jij te vernieuwen? Vul je link in de box in:

2 opmerkingen:

Aline zei

Ik heb nog nimmer van een Odin tas gehoord... dus het begrip is helemaal nieuw... en jeetje wat jammer dat ze dat afleverpunt veranderen...

Kriebels en Krabbels zei

@ Aline: Kijk maar eens op odin.nl, daar vind je allerlei info over DE tas.