vrijdag 9 december 2011

1038 Forbidden Colours


Vol ontzag keek ik iedere training weer naar de jongens en meisjes van het eerste. Shuttles vlogen hard over en weer. Iedere klap was hoorbaar al dan niet begeleid door het gepiep van sportschoenen. Dubbels leken altijd van elkaar te weten waar de ander stond. Zij stonden al te spelen als wij nog rondjes moesten rennen door de sporthal onder leiding van de pa van J. (die voetbalcoach was). Niet aanstellen, doorrennen was zijn devies of je nu nog wel kon of niet meer. Ongetwijfeld goed voor de conditie, maar ik vond het drie keer niks. Laat mij maar lekker badmintonnen, dan doe ik daar wel mijn conditie op. Maar naarmate de jaren vorderden klom ik op van het ene team naar het andere team. Toen ik op een gegeven moment reservedame was voor het eerste leerde ik M. kennen. Ze zat bij een enkele les bij mij in de klas, maar veel contact hadden we niet. Doordat we regelmatig moesten dubbelen, spraken we elkaar meer en meer. En zo kwam het dat we samen huiswerk gingen maken. Ze woonde in een jaren 30 huis, nog geen straat van school vandaan. Ze had een prachtige kamer met originele glas-in-lood ramen. Ze luisterde naar muziekzenders waar ik nog nooit van gehoord had en liet me kennis maken met o.a. Echo and the Bunnyman en Joy Division. Ik vond het niks, maar David Sylvian kon ik wel waarderen.

Onlangs vond ik in een oude schoenendoos allerlei kleine briefjes die we elkaar onder de les stuurden. Nog altijd moet ik glimlachen om haar taalvondsten en mijn eigen antwoorden. Wat een rijkdom om nog een paar van die briefjes te hebben uit die bijzondere tijd.

(Hella Kuipers van Heldinne's Reis is gestart met de #schrijftop2000. Doe jij ook mee?)

2 opmerkingen:

Veertje Vederlicht zei

Dat Japanse melodietje! Kriebels, daar was ik al langer naar op zoek. En nu wordt het zomaar mijn hoofd in geworpen. Verder heb ik weinig met het nummer en ook niets met de bijhorende beelden, maar dat Japanse tringeltje... geweldig! Dank je wel.

Kriebels en Krabbels zei

De muziek is uit de film Merry Christmas Mr. Lawrence.