zaterdag 3 december 2011

167 California Dreaming


In de platenkast, vroeger thuis, stonden lp's van artiesten zoals Brenda Lee, Engelbert Humperdinck, Simon and Garfunkel en natuurlijk ook The Mamas and The Papas. Hoewel ik die muziek ongetwijfeld thuis al talloze keren heb gehoord, is mijn herinnering aan dit nummer niet aan thuis gekoppeld maar aan mijn studietijd.

Rotterdam, 1985/1986
Elke schooldag reed ik op mijn racefiets van mijn woonplaats naar de opleiding logopedie in Rotterdam, destijds nog gevestigd in een oude school in Hilligersberg. Hoewel mijn medestudenten meestal of met de tram of met de auto kwamen, deed ik het op de fiets. Dik een uur fietsen heen en weer een uur fietsen terug. Het gaf me de ruimte om alles wat te laten bezinken na een inspannende dag. Want dagen waren het: 's morgens om 9 uur beginnen en les tot 17 uur. Heel wat anders dan de lesuren van tegenwoordig. Naast vakken zoals anatomie, fysiologie, audiologie en neurologie stond er ook muziek op het programma. Het leren herkennen van kwarten, tertsen, maar ook het zingen van die intervallen werd aangeleerd met kinderliedjes. Hoewel ik al jarenlang muziekles had gehad en veel speelde in allerlei orkestjes, was het nooit echt tot zingen gekomen. En als ik al zong dan vond ik dat zelf van badkamerkwaliteit. Maar goed, na een half jaar zangles in kleine groepjes mochten we als eerste jaars meedoen met het koor van de tweede jaars. Een van de eerste nummers die we oefenden was California Dreaming. Zolang er maar iemand naast me stond die wijs kon houden, kon ik goed genoeg meezingen. Maar oo wat was het moeilijk. Toch heeft juist dat nummer me de liefde voor meerstemmig zingen bijgebracht. Het is zo heerlijk om samen in de muziek op te gaan en dat te doen met je eigen stem. Het heeft de drempel om voor andere mensen te zingen ook verlaagd. Het levert nog steeds wel even bibbers op, maar zomaar zingen als andere mensen luisteren is eigenlijk niet zo'n punt meer.

(Hella Kuipers van Heldinne's Reis is gestart met de #schrijftop2000. Doe jij ook mee?)

3 opmerkingen:

Heldinne zei

Fijn stuk! Vind je het ook leuk om je link bij mij te posten? http://heldenreis.blogspot.com/2011/12/1011-golden-earring.html
Ik heb trouwens wat ruzie met die Linky's, als ik een nieuwe plaats, verdwijnt de vorige bij de vorige post. Moet je dan betalend lid worden ofzo?

Kriebels en Krabbels zei

@ Heldinne: Ja, maar dat kost je de kop niet. Het is iets van 5 of 6 euro per jaar.

Veertje Vederlicht zei

Ooit, wel 20 jaar geleden, zong ik de melodie van de dwarsfuit. Dat haal ik al heel lang niet meer. Maar als ik die fluit weer hoor, sta ik in de schijnwerpers tijdens die 2 uitvoeringen met mijn koor achter mij. Heerlijke melodie. Alweer een opkomende herinnering. Wat een enorm leuk idee van Hella om de Top2000 lijst te gebruiken voor schrijfsessies. Zoveel inspiratie komt er los.