vrijdag 16 december 2011

1680: I'm every woman


september 2011
De taart staat klaar. De thee is gezet en straks is er met een druk op de knop ook koffie voor wie dat wil. Mijn iPod staat op te laden en de muziek speelt. Als Chaka Kahn begint te zingen, ga het volume op 17. Lekker zingen en dansen. De jongste telg komt de keuken binnen en ziet het allemaal eens aan. Met wat aanmoediging komt er beweging in het lijfje, maar niemand mag kijken, zegt ze. Ik sluit de keukendeur en samen swingen we erop los. En als ik op een onbewaakt ogenblik naar buiten kijk zie ik mijn ouders over het tuinpad lopen. Mijn moeder lacht. Bij binnenkomst vraag ik haar met een dikke knipoog of ze iets gezien heeft. Ze begrijpt de hint en zegt: "Nee, ik heb niets gezien." De jongste telg is 'm inmiddels gesmeerd naar de achtertuin.

Beelden van de ziel
Het nieuwe thema voor 2012 op Beelden van de Ziel is bekend: I'm every woman

(Hella Kuipers van Heldinne's Reis is gestart met de #schrijftop2000. Doe jij ook mee?)

1 opmerking:

Veertje Vederlicht zei

Ik zie het tafereel helemaal voor, vooral omdat het zo enorm herkenbaar is. Ik kan mij identificeren met jouw jongste telg: niet vaak, maar het gebeurt. Dan hoor ik een intro op de radio, weet ik op mijn snelst naar de 'harder'-knop te komen, draai hem, nee niet op 17, dát durfiknie, op 8 of 9 en dan dans ik de kamer rond, natuurlijk komt de tekst van het nummer uit mijn mond. Tot ik ineens de buurman aan de overkant op zijn balkon zie staan en naar me kijkt, zwaait en lacht. Zijn vrouw komt - gelukkig - net te laat. En ik... ik kan wel door de grond zakken, maar ik ben dapper en zwaai terug.