maandag 19 december 2011

Het Schrijfhandboek

In september 2010 schreef ik in de nieuwsbrief een boekrecensie over het Schrijfhandboek van Saskia de Bruin.

In de zomer kwam het nieuwste boek van Saskia de Bruin uit: Het Schrijfhandboek - over creatief, reflectief, expressief en therapeutisch schrijven. Het heeft de vertrouwde vorm van twee kolommen tekst per pagina (voor wie “het Schrijfpaleis” al kent). De bladspiegel is daardoor rustig en je hebt niet het gevoel overvallen te worden door enorme lappen tekst. Dat laatste wordt ook voorkomen doordat de teksten regelmatig in kleine stukken zijn verdeeld. Daardoor kun je het makkelijk even wegleggen en later weer eens ter hand nemen. Het boek bevat 316 pagina’s en heeft een dikke kaft. Als je in je achterhoofd houdt dat je dit boek als naslagwerk kunt gebruiken is dat laatste dus een zeer goede keuze geweest. Bij regelmatig gebruik zal het boek er lang mooi uit blijven zien. Achterin is een indexlijst opgenomen zodat je snel bepaalde schrijfvormen kunt terugvinden. Wat mij betreft had de lijst wel wat langer mogen zijn, maar goed je kunt niet alles hebben! Na de eerste keer doorlezen kon ik niet anders verzuchten dan: “Ik wou dat elk studieboek zo prettig geschreven was.” De stijl van Saskia de Bruin is los, luchtig en speels. Het stimuleert mij tot verder lezen en dingen uitproberen. De echt hele nieuwe dingen waren voor mij op twee handen te tellen, maar dat geeft niet. Ik had het ook niet om die reden gekocht. Het Schrijfhandboek is m.i. een zeer compleet boek dat allerlei vormen van schrijven aan bod laat komen. Wat denk je van fluisterschrijven of het schrijven van een Brulbrief en/of  een zoet dichttoetje? Dat zijn toch niet dingen die je elke dag doet! Bekende vormen die ik graag in mijn dagboek gebruik beschrijft ze soms met een lekkere Saskia-twist. Onder het mom van “het is goed dat er spelregels zijn, maar vals spelen is soms veel leuker” daagt ze me altijd weer uit om losser te worden. Zo kan een elfje ook prima bestaan uit 10 of juist 12 woorden als je daardoor beter duidelijk kunt maken wat er in je leeft. Ik weet niet of ik als beginnend dagboekschrijfster ook zo enthousiast over dit boek zou zijn, want juist die enorme hoeveelheid informatie, die mij nu zo aanspreekt zou erg overdonderend kunnen zijn. Maar het neemt niet weg dat ik dit boek een echte aanrader vind!

Zou ik het boek nog steeds aanraden?
Absoluut! Als je van schrijven houdt en je snakt naar inspiratie, maar ook naar informatie, dan is dit echt het boek dat je in je kast moet hebben staan. Maar nog liever: leg het op je schrijftafel, binnen handbereik.

Het Schrijfhandboek is uitgegeven door uitgeverij De Zaak en is o.a. te koop via Bol.com.

Geen opmerkingen: