maandag 5 december 2011

Old Friend from Far Away

Old Friend from Far Away - The practice of Writing Memoir is een boek van Natalie Goldberg. Het verscheen in 2007 en is nog steeds te koop. In de nieuwsbrief van juni 2009 schreef ik het volgende.


Echt heel nieuw is dit boek niet meer. De eerste druk verscheen in 2007. Het thema is het schrijven van memoires. Maar anders dan het schrijven van je levensverhaal in chronologische volgorde rust dit boek juist op de manieren om herinneringen boven te krijgen. Hierdoor ontstaat er als het ware een berg teksten over allerlei delen van het leven. In het boek worden stukken tekst gecombineerd met schrijfopdrachten. Soms zitten die opdrachten verstopt in de tekst, soms staat er een enkele opdracht op een pagina. Er zitten verrassende onderwerpen tussen zoals schrijf in 10 minuten alles wat je weet over aardappelpuree of ijs. Dit soort opdrachten leveren, denk ik, meer originele herinneringen op dan de gebruikelijke lijstjes met scholen, werkplekken, familie-uitjes of vakanties.
Natalie Goldberg zet je aan tot het regelmatig gebruik van de 10 minuten sprints, maar stimuleert je ook tot het gebruik van je zintuigen. Qua schrijfoefeningen is er niet heel erg veel nieuws te vinden in dit boek. Het zijn de schrijfonderwerpen en de uitstapjes naar meditatie, literatuur, die het boek (voor mij) aantrekkelijk maken. 
Is dit boek het aanschaffen waard? Als je graag leest over schrijven en je wilt aangemoedigd worden om de daad bij het woord te voegen, dan is het een aanrader. De stijl van schrijven en de leuke voorbeelden spreken mij aan. Wat ik jammer vind is dat het boek zo’n goedkope uitstraling heeft, terwijl de prijs best pittig is (23 euro). De katernen zijn niet netjes gesneden en het papier is van dat goedkope “krantenpapier” dat je vaker in Amerikaanse boeken of goedkope pockets tegenkomt. Als je er een post-it op plakt en die vervolgens weer verwijderd zie je dat het papier blijft haken (en dus licht beschadigd wordt). Het papier kreukelt snel en het boek zal er daardoor al snel stukgelezen uitzien. Bovendien bladert het niet lekker waardoor het minder geschikt is om het zomaar op een pagina open te slaan voor het gebruik van toeval. Mijn conclusie is dus dat het inhoudelijk een lekker leesbaar en inspirerend boek is, maar dat ik een betere papierkwaliteit had verwacht voor dit toch niet echt goedkope boek.

Zou ik het boek nu nog aanraden?
Dit is een boek dat ik af en toe uit de kast pak als ik even niets weet om over te schrijven. Wanneer ik het boek opensla en lees, moet ik glimlachen. De manier waarop Natalie Goldberg me aanspoort, vind ik inspirerend. Wat vind jij van "Tell me about a clock you've looked at a lot. Go. Ten minutes." of van "What was missing? Go. Ten minutes."? Krijg je ook niet onmiddellijk zin om met pen en papier aan de slag te gaan? Ik wel. Het boek levert tal van onderwerpen op die soms wat uitgebreider beschreven zijn en soms (net als de voorbeelden hierboven) maar uit een paar kleine zinnen bestaan. Als ik het boek niet meer had, zou ik het zeker nog een keer aanschaffen. Het is geen boek dat je perse moet hebben, maar wel een fijne inspiratiebron.

3 opmerkingen:

Veertje Vederlicht zei

Ik zie dat bij Bol een exemplaar kan worden aangeschafd voor 14,99 euro. Scheelt toch weer.
Voor mij een reden om het daar te kopen. Zeker zoals je schrijft dat het een goedkoop uitziende versie is.

Kriebels en Krabbels zei

Dat zal dan de versie met de slappe kaft zijn, denk ik.

Veertje Vederlicht zei

Ik houd je op de hoogte.