maandag 9 januari 2012

Haal meer uit je dagboek

In Amerika verscheen het boek onder de titel Journalution en heeft daar tijden als best verkocht boek bij Amazon gestaan in de rubriek over Journaling/Personal Writing. In Nederland verscheen dit boek in 2007 onder de titel Haal meer uit je dagboek. Bij de uitgeverij staat het boek niet meer op de lijst, dus waarschijnlijk is het niet makkelijk om nog aan een nieuw exemplaar van dit boek te komen.



De bibliotheekdienst (NBD) schrijft over dit boek:
In de meeste gevallen dient een dagboek om je memoires op te schrijven. Dat memoires ook functioneel kunnen zijn om ingrijpende gebeurtenissen te verwerken, spiritueel te groeien of angsten tegemoet te kunnen treden beschrijft de auteur uitvoerig in dit eerste boek. Zij pretendeert niet het werk van een psycholoog over te nemen, maar reikt het dagboekschrijven aan als een middel om persoonlijke problemen op te lossen. Na een aantal praktische tips op welke wijze je een dagboek schrijft, maakt zij aan de hand van ervaringen uit de praktijk duidelijk hoe een dagboek kan helpen bij het invullen van je levenspad. Die handreikingen zijn divers en uitgebreid. Methoden als spiegelen, het visualiseren van een spiritueel meester of gids of contact zoeken met een goddelijke energie kunnen je helpen bij het vinden van innerlijke wijsheid. Met deze handvatten en probeertips wordt de lezer begeleid bij het dagboekschrijven dat kan dienen om het levenspad te verlichten. Aan het einde is een register van dagboekoefeningen opgenomen waardoor je snel de juiste lessen kunt vinden.

Hoe kijk ik er op terug?
Wat me bij het aandachtig herlezen opviel is dat sommige stukken me direct grijpen en dat ik andere stukken tekst eigenlijk het liefste over wil slaan. Dat heeft soms te maken met de informatie die gegeven wordt, maar ook met de toon. Het boek heeft als ondertitel Schrijven voor innerlijke groei. Het geeft naast tal van schrijfoefeningen ook informatie over bijvoorbeeld emoties, relaties en levensovergangen en hoe je het dagboekschrijven daar bij in kunt zetten. Toen ik het boek kocht had ik al wel het een en ander gedaan op het gebied van persoonlijke groei en vond het een mooie aanvulling. Maar toch geeft het boek me zo nu en dan ook het gevoel "been there, done that". Dat is heel persoonlijk, ik weet het. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een slecht boek is. Toen ik het net had, was ik er zelfs heel erg enthousiast over en vond het onmisbaar in mijn boekenkast. Nu jaren later is het voor mij een mooi boekje voor mijn verzameling, maar niet een boekje dat ik echt heel erg graag wil hebben.

Ontmoet de schrijfster
Op YouTube kun je een interview vinden dat Lilou Mace had met Sandy Grason. Deel 1 vind je hieronder.


Heb jij dit boek in de kast? Wat vind je ervan?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Petra,

zonet keek ik mijn boekenkast rond en dacht ik eraan, als ik tien boeken zou moeten kiezen om te bewaren, welke ik dan zou kiezen. Ik zag 'haal meer uit je dagboek' staan en dacht terug aan de tijd dat ik dagelijks schreef en de oefeningen mij erg goed hadden geholpen. Maar dat was een tijd terug alweer.
Net opende ik mijn mail, een nieuw bericht, van jou. Omdat ik niet meer met schrijven bezig ben, opende ik eerlijk gezegd niet altijd je nieuwsbrief meer. Toch opende ik deze, en daar staat het boek van Sandy Grason.
Ik geloof dat we tientallen besluiten maken per dag uit 'toevalligheden', doe je er iets mee of niet...
Ik weet nog niet hoe het boek mij nu kan helpen, maar ik heb wel een vermoeden. Het boek beschrijft bijna alle emoties, angsten, en het is inderdaad zo dat je sommige onderwerpen je niet aanspreken. Een mens heeft diepere angsten en gevoelens en emoties die meer op de voorgrond liggen. Toen je schreef dat je bepaalde onderwerpen liever niet wilde lezen, kan dat een emotie aanraken die je probeert weg te drukken, of waar je al veel aan hebt gewerkt en wat nu rust heeft. Dat is het mooie van mensen en emoties, en daarom lijkt me dit boek heel erg persoonlijk.
Ik vond het boek een paar jaar terug in de bibliotheek, ik liep langs een rij boeken en wilde er voorbij lopen. Mijn oog viel op het boek, alsof het meer aanwezig was dan de andere boeken die ernaast stonden. Ik heb het boek geleend, en al snel daarna gekocht.
Blijkbaar moet ik er nu weer wat mee.

Ik vind het een bijzonder boek.

Liefs

Kriebels en Krabbels zei

Beste Anoniem,

Je schreef: Een mens heeft diepere angsten en gevoelens en emoties die meer op de voorgrond liggen. Toen je schreef dat je bepaalde onderwerpen liever niet wilde lezen, kan dat een emotie aanraken die je probeert weg te drukken, of waar je al veel aan hebt gewerkt en wat nu rust heeft.

Dat is een proces dat zonder meer waar is, maar niet waar ik in het bovenstaande stuk op doel. Het gaat niet om de inhoud, maar vooral om de toon van de tekst. Een voorbeeld:

" De knappe vent in de lift vroeg je mee uit. Je hebt je zielsverwant ontmoet. Hij vuurde de vraag af! Je zei ja! Hier heb je je hele leven van gedroomd. Je bent zo gelukkig! Wat nu? " (p.83)

In het Engels zal dit voor mij ongetwijfeld meer geloofwaardig zijn, maar als nuchtere Hollandse spreekt me dit gewoon niet aan zoals het er staat. Het is een kwestie van smaak denk ik. Maar ik merk dat zo'n toon en woordgebruik me ervan weerhouden om het boek echt helemaal te herlezen.

Tess zei

Ik heb dit boek vorig jaar op het Boekenfestijn voor een paar euro weten te bemachtigen. Misschien dat ze hem daar nog verkopen?
Door het lezen van dit blog bericht ben ik wel erg benieuwd naar de inhoud van het boek!