donderdag 12 januari 2012

woordendoosje - journaling vocabulary

journaling vocabulary

De vaste lezers van mijn weblog weten dat ik graag werk met een woordendoosje. Dit is een doosje gevuld met 100 woorden die ik zelf heb uitgekozen. De woorden heb ik netjes getypt, geprint, uitgeknipt en geplastificeerd zodat ze tegen een stootje kunnen. Om de zoveel tijd vervang ik een deel van mijn doosje. Misschien vraag je je af wat voor woorden er in mijn doosje zitten. Het kan echt van alles zijn: kleuren, activiteiten, namen, voorwerpen, gevoelens. Het eerste doosje maakte ik in 2008. Na al die jaren verbaast het me nog steeds dat ik iedere keer weer woorden uit mijn doosje haal die me onmiddellijk aanzetten tot schrijven, terwijl ik het moment daarvoor mezelf nog echt kon afvragen wat ik nu op papier wilde zetten. Het helpt me dus om in de stroom van het schrijven te komen en de woorden die geschreven "moeten" worden echt op papier te laten verschijnen. Als je er zelf een wilt maken, vraag dan een voorbeeldexemplaar of een blanco exemplaar bij mij aan.

Aan het eind van 2011 verving ik weer eens een deel van mijn woorden. Inmiddels bevat mijn doosje gele, roze en witte briefjes. (De lilabriefjes bevatten oefenvormen.) Voordat ik een nieuwe woordenlijst maak, leg ik alle kaartjes neer op tafel. Wanneer ik ze lees, weet ik vaak meteen of dat ene woord mee mag naar de volgende ronde of juist niet. De woorden die komen te vervallen, zijn meestal de woorden die betrekking hadden op een opleiding, een cursus of een bepaalde situatie. Als dat eenmaal is afgerond, is meestal ook de schrijfzin over die woorden verdwenen. Om bij te kunnen houden van welk jaar bepaalde woorden zijn, kies ik er steeds voor om een andere kleur te gebruiken bij het printen.

journaling vocabulary    journaling vocabulary - exercise

Je kunt ook kaartjes maken met schrijfoefeningen en die dan combineren met de woorden. Of je maakt een schrijfmarathon voor jezelf door een aantal oefeningen te trekken en die vervolgens te doen. (klik op de foto's om ze groter te zien)

Een andere optie is om een themadoosje te maken. Je kiest dan 100 woorden die voor jou te maken hebben met het thema waar je mee bezig bent. Ik maakte bijvoorbeeld voor het innerlijk pelgrimeren zo'n themadoosje. Ook hier geldt weer dat het belangrijk is om zelf de woorden te kiezen. Je zult zien dat hoe vaker je het doosje gebruikt, hoe makkelijker de woorden uit je pen zullen stromen.

Informatie over Journaling Vocabulary vind je in de onderstaande video. Ergens rond 2.10 min begint het gesprek over JV. Op YouTube kun je de andere delen van dit interview vinden in de rechterkolom.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Petra,
Een doosje met woorden heb ik ook al jaren maar wat een goed idee om die schrijftechnieken er ook in te zetten! Zo kom je steeds op een andere manier aan het schrijven en wordt het bepaald door het toeval van het kaartje dat je trekt. Welke technieken heb je er allemaal in opgenomen?
Groeten,
Marjan

Kriebels en Krabbels zei

@ Marjan: Klik op de foto's met de paarse kaartjes voor een kleine indruk. In feite kun je allerlei oefeningen toevoegen: elfje, haiku, 5 regels tekst, rondeel, 5 minuten etc. etc. Pak er eens een schrijfboek bij (Dagboek als spiegel of Het Schrijfhandboek) om oefeningen te vinden.

Aline zei

Jeetje wat een creatief en gaaf idee... nou zit ik niet vaak om een blog verlegen, maar dit is ook leuk om een onderwerp voor een fictief verhaal mee te beginnen... (ps ik maak even een tweet met deze blog in de hoofdrol)...

Kriebels en Krabbels zei

@ Aline: bedankt!

Ines zei

Wat een goed idee! Misschien moet ik dit ook maar eens proberen, het lijkt me in ieder geval een goede oefening. Wie weet wat er uit komt!

ikkeonline zei

Wat een goed idee! Zodra ik een goede printer heb aangeschat ga ik het idee ook eens proberen!