maandag 20 februari 2012

beginnen

Beginnen met schrijven in je dagboek is zo simpel als het klinkt. Je pakt je pen en je schrijft. Maar zoals het dekken van de tafel, voordat je gaat eten, eigenlijk een ritueel is waarbij je al in de sfeer van straks eten komt, zo kun je ook rituelen hebben om je in de sfeer van het schrijven te brengen. Voor de een is dat een bepaalde soort muziek opzetten, voor de ander het aansteken van een kaarsje op de schrijftafel en voor weer iemand anders is het misschien wel het geurlampje aansteken in de kamer. Het hebben van een vast ritueel helpt om je aandacht te richten op datgene wat je gaat doen.

Probeer de komende week eens te observeren en te beschrijven wat je doet voordat je begint met schrijven. Wat werkt wel? Wat werkt niet? Hoe breng jij jezelf tot schrijven?

1 opmerking:

www.hetjuwelenboek.blogspot.nl zei

Bij mij wisselt het nog al. Op dit moment zit ik in een behoorlijk emotionele periode. Dan pak ik, zo gauw ik wakker wordt en opsta, een schriftje en schrijf 10 minuten lang, ongecensureerd precies op wat er in me leeft. Het mag er helemaal zijn.
Het ritueel is dus uit bed i.p.v. malen en piekeren blijven liggen. Huppakee, opstaan, schrijven, alles mag! Gelijk doen op de eerste de beste plek waar ik alleen ben en het al warm is. Bevalt prima!