dinsdag 14 februari 2012

Bruynzeel My Grip



Op het sintlijstje van de oudste stond een vulpen. Niet zomaar een vulpen, maar de My Grip van Bruynzeel. Ik moet toegeven: de pen ziet er leuk uit, maar is het ook echt handig vroeg ik me af. Want ik geef liever een wat duurder sintcadeautje dan een prul, die ik na een week weg moet gooien. En misschien nog wel belangrijker: is dit kind wel toe aan een vulpen? Ik had zo mijn twijfels, maar manlief vond dat we de hartewens moesten vervullen. Dus ging ik op zoek naar die ene pen. Tot mijn grote blijdschap verkochten ze de pen niet alleen in de speelgoedwinkel, maar ook bij de Blokker.

Nu na een paar maanden is het tijd om de balans op te maken.
De pen bestaat uit losse stukjes, die zo te draaien zijn dat de pen lekker in de hand ligt. Dat is leuk bedacht vanuit de leerkracht of schrijftherapeut, maar mijn kind deed dat niet uit zichzelf. Ik moest toch wel even wat draaien om de pen goed in haar hand te krijgen. Zij vond de losse stukjes vooral leuk om te wisselen, waardoor eigenlijk steeds de juiste draai verandert. Ik kan me voorstellen dat het in de klas niet anders zal gaan. Hoewel de stukjes redelijk stroef gaan, zit daar ook direct een probleem. Mijn oudste gebruikte zoveel kracht dat het plastic scheurde en de stukjes nu heel soepel gaan, maar eigenlijk er ook te snel afvallen. Gelukkig kun je ook losse stukjes pen kopen (met glitters of in een neonkleur) waardoor je kapotte onderdelen kunt vervangen. Bovendien kun je met zo'n extra setje ook je pen oppimpen!

En dan het belangrijkste: het schrijven. Hoewel mijn oudste nog nooit met een vulpen had geschreven, pikte ze het heel makkelijk op. In het begin was het even lastig. Je moet opletten hoe je de pen op papier zet, maar gaandeweg ging het steeds beter. Ik moet eerlijk zeggen dat het me reuze is meegevallen hoe snel dat ging. In de pen kunnen gewone vulpenvullingen, maar Bruynzeel heeft ook pakjes met gekleurde vullingen. Een aanrader!

Mijn oordeel
Het is een aantrekkelijke pen voor kinderen. De greep van de pen zorgt ervoor dat je kind de pen goed vasthoudt. De losse stukjes zijn aantrekkelijk, maar ook wel kwetsbaar, zeker als een kind zijn eigen kracht niet zo goed kan doseren. Het is prettig dat je losse stukjes kunt kopen. Het is handig dat je zowel standaardvullingen als die van Bruynzeel kunt gebruiken. Als je de pen in de klas wilt gebruiken, zul je misschien af en toe moeten controleren of de pen nog in de juiste stand staat, maar voor thuis is het een prima pen.


1 opmerking:

Anoniem zei

we hebben wat het ( leren ) schrijven betreft dezelde ervaring. Sterker nog: mijn zoon, uitblinkend in slordig schrift, verbetert constant sinds het regelmatig gebruik van My Grip zijn schrijfstijl. Jammer dat zijn school (nog) niet is over gegaan op verplicht schrijven met deze vulpennen. Dat zou zijn fijn motoriek zeker verbeteren.