vrijdag 10 februari 2012

de kracht van herhalen

Wat maakt dat ik schrijven jaar na jaar vol kan houden en ik andere dingen soms na een paar weken al laat voor wat ze zijn? Het is een vraag die bij me opkomt als het gaat om erbij blijven in de zin van dingen afmaken. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef dat ik iedere keer weer besluit om te gaan schrijven. Ik besef ook dat ik er iedere keer weer plezier aan beleef en dat het een behoefte van binnenuit is. Plezier zorgt ook voor het verlangen. En zo ontstaat de herhaling. Iedere keer weer bevestig ik door te schrijven dat schrijven plezierig is.

Hoe vaak wordt verlangen niet door iets van buitenaf opgewekt? Ik zie een leuke cursus, die me wel wat lijkt door het foldermateriaal, maar waarvan later zal blijken dat ik het niet afmaak. Ik veroordeel mezelf om mijn gebrek aan discipline of gebrek aan motivatie. Maar eigenlijk ligt het daar niet aan. De kern is dat ik dan verleid word. Er ligt geen verlangen aan ten grondslag, maar wel nieuwsgierigheid. En juist dat verschil maakt dat ik het schrijven bijvoorbeeld een jaar in, jaar uit trouw doe en iets anders na luttele tijd weer opgeef.

Schrijf eens over jouw verlangens. Welke verlangens komen van binnenuit en welke van buitenaf? Denk daarbij eens aan onderwerpen zoals schrijven, sporten, creativiteit (schilderen, naaien, borduren enz. enz.) of bijvoorbeeld mediteren.

2 opmerkingen:

Lindsay Drya Vanhove zei

Ik herken veel van wat je zegt, duizend dingen begin ik en slechts enkele dingen maak ik af...inderdaad nieuwsgierigheid naar het 1, maar dan opeens naar het ander en daardoor verdwijnt de discipline om voorgaande projecten af te werken. Met schrijven of creatief bezig zijn is het inderdaad anders, cursussen daarintegen... misschien heeft het ook wel te maken met het feit er aan cursussen en projecten 'verwachtingen' gebonden zijn, in die zin van: je hoort het af te maken - dan is er een druk, en gaat het opeens niet zo goed meer.

Met schrijven of creatief bezig zijn is het anders, daar heb je alle vrijheid in, geen druk, geen stress en is alles spontaner.. vandaar is het (voor mij toch) makkelijker vol te houden. :)

Anoniem zei

hoi k&k,

Wat een intelligent stukje! Heel inspirerend! Je vergelijkt dagboekschrijen met andere dingen die je kan beginnen. Dan is de gemeenschappelijke deler dat ze beiden activiteiten zijn, dagboekschrijven heeft inderdaad de specifieke eigenschap tov een andere activiteit dat er een itrinsieke waarde mee gepaard gaat: verlangen. Dat is precies wat je zegt... zo mooi, ik was er zelf nooit o gekomen, maar herken het volledig.