vrijdag 17 februari 2012

het jaar door

natuurdagboek maart 2005

In 2005 volgde ik een half jaar lang mijn lijsterbes in de voortuin. Elke week maakte ik een foto van mijn boom of van de natuur aan de voet van mijn boom. Begin maart 2005 lag er sneeuw. De sneeuw van dit jaar is alweer verdwenen. De crocussen beginnen nu aan hun bloei, destijds waren er nog geen knoppen te zien. 

Een natuurdagboek kun je op vele manieren vormgeven. Foto's met tekst (zoals hierboven), maar je kunt ook tekenen of een collage maken. Zelfs 1 tekening/foto/collage per seizoen kan al heel waardevol zijn. De onderstaande voorbeelden maken deel uit van een werkstuk dat ik maakte voor de kleine Tiki in 2009-2010.

nature journaling

ontsluiten

Een natuurdagboek wordt niet alleen een prachtig naslagwerkje, het is ook een fijne manier om je met de natuur dichtbij huis (of je werk) te verbinden.

2 opmerkingen:

Jolande zei

Mooie werkstukken!
Inderdaad een heel mooi naslagwerk en een leuk projekt om te doen.
Ik geef thuisonderwijs aan onze zoon en wij hebben een jaar lang, aan het einde van onze straat, het begin van het bos op de foto gezet.

Groetjes van Jolande

Aline zei

Jeetje wat een gaaf idee, de foto's van één bepaald stukje maken is al super leuk om te doen, maar om er en paar te gebruiken en creatief mee aan de slag te gaan is een heel leuk project...