vrijdag 24 februari 2012

Pen en Papier - februari 2012

Volgende week is het voor ons voorjaarsvakantie en dus zijn er dan even geen logjes. (De wwjw zal wel gewoon verschijnen.) Een mooie gelegenheid om jullie weer eens van een lijstje leuke linken te voorzien.

Schrijven
* Sarine Zijderveld van Papieren Spiegel heeft samen met Jojanneke Kronenburg een boekje geschreven met 81 reflectieve schrijfoefeningen. Neem eens een kijkje.
* Op de site van Creatief Schrijven (België) vind je schrijfopdrachten onder de titel Alle dagen dichten. Je kunt je je ook inschrijven om dagelijks een e-mail met een dichtopdracht te ontvangen.
* Van flard tot krachtig idee - je notitieboek als gereedschap

Papier
* Het nieuwe notitieboek (zie ook in deze webwinkel - en mocht je een keer in Den Haag zijn, dan is de echte winkel van Damen een aanrader om eens binnen te stappen)
* de dagboekshop
* writersplaza (en bekijk ook eens de rubriek schrijfboeken)

Etui
Etuis zijn er in vele soorten en maten. Op mijn tafel zijn er zelfs verschillende te vinden. De meeste zijn klein en geschikt voor een paar pennen of potloden, maar ik heb ook een groter exemplaar waarin potloden, stiften, pennen, een schaar en een Pritt-stift passen. Het was een prijzige etui, maar het is echt de moeite waard als je meer zaken wilt meenemen dan alleen een pen. In de kantoorboekhandel waar ik mijn etui kocht, is het aanbod de laatste jaren ook groter geworden als het gaat om dit soort etuis. Kijk eens bij Schneiders-bags voor een voorbeeld of kijk in de categorie Walker.

Het lezen of bekijken waard (van alles wat)
* Zet een streep in je agenda
* Mandarijnenlol
* 100 voordelen van dagboekschrijven: deel 1, deel 2, deel 3
* koffiefilters en kaartjes
* Flickr heeft tal van groepen, maar deze blijft toch een van mijn favorieten. Zoveel verschillende soorten visuele dagboekpagina's. Telkens weer een bron van inspiratie.

Tot 5 maart!

4 opmerkingen:

mrsdbvz zei

Leuk dat je mijn blogjes over dagboekschrijven hebt vermeld! Bedankt!
Groetjes, Nanda

Kriebels en Krabbels zei

Graag gedaan!

Anoniem zei

Wat een leuke inspiratie weer allemaal, vooral op de tips over nieuwe dagboeken, pennen en etuis ben ik dol! Ik heb nog nooit eerder zulke etuis gezien, ik ken eigenlijk alleen de simpele versies die je kunt kopen bij de Hema en V&D, met maar 1 vak.
Waar ik nog wel steeds mee worstel, is hoe ik al mijn schrijfspullen nou handig mee kan nemen. Dat handige etui zou dan makkelijk zijn, zeker als het er een is met meerdere vakken, maar ik heb zo ontzettend veel graag bij me: plakstiften, een schaar, knipsels en papier, kleurpotloden, puntenslijper, gekleurde pennen, postits, mijn dagboek natuurlijk en ga zo maar door. Zeker als ik op vakantie ga is dat een heleboel. Inmiddels heb ik een doorzichtig plastic opbergdoos aangeschaft van 20 x 30 cm. Hierin verzamel ik alle schrijfspullen inclusief dagboek, en het heeft een afsluitbaar deksel. Ik kan het hoog op de kast in een klap wegzetten zodat de kleine handjes van mijn kinderen er niet bij kunnen. Ook makkelijk voor op vakantie!

Iets anders dat ik me afvroeg: doe je ook iets aan de 40-dagentijd? Ik ben zelf niet religieus maar gebruik deze periode van (eigenlijk) 46 dagen wel om nog eenmaal naar binnen te kijken voordat het Pasen is en het voorjaar echt aanbreekt. Ikzelf heb ervoor gekozen om 6 dagen in de week elke dag 1 vraag te beantwoorden uit 500 levensvragen. Elke zondag lees ik dan terug om te reflecteren. Dat vind ik een mooie manier. Op je blog heb je er (dit jaar?) volgens mij geen aandacht aan besteed, ik heb dat een beetje gemist. En ik vroeg me af of andere dagboekschrijfsters hier ook iets doen in deze periode. Ik heb me voorgenomen om voor mezelf volgend jaar echt een werkboek in elkaar te zetten, met gedichten, stukjes tekst etc. Een beetje zoals Christine de Vries deed.

Hoe dan ook: ik lees je blog vrijwel dagelijks met veel plezier en haal er veel geweldige ideeën vandaan. Hier dan wellicht een tip van mij waar je als dagboekschrijfster ook iets aan kunt hebben: op de site van Goedgemerkt kun je persoonlijke labelstickers laten maken. Ik heb er een aantal gemaakt met dagen van de week erop, en thema's, die plak ik dan met reflecties op de pagina's. Aan het eind van het jaar zie je dan terug welke thema's er voorbij zijn gekomen.

Ik kijk ernaar uit dat je weer terug bent van vakantie!

Anouschka

Sarine Zijderveld zei

@Kriebels&Krabbels: dank je wel voor het vermelden van het schrijfboekje 'Word je bewust', dat Jojanneke en ik gemaakt hebben! Leuk en lief dat je er aandacht aan besteedt.

@Anouschka: herkenbaar, de veertigdagentijd is inderdaad een mooie tijd om (ook schrijvend) stil te staan bij wat belangrijk of inspirerend is. Ik heb een aantal suggesties op m'n website gezet, zie www.papierenspiegel.nl, misschien heb je daar wat aan. Een mooie tijd toegewenst.

Hartelijke groet, Sarine