zondag 4 maart 2012

40 dagen tijd

Anouschka schreef in de reacties:

Iets anders dat ik me afvroeg: doe je ook iets aan de 40-dagentijd? Ik ben zelf niet religieus maar gebruik deze periode van (eigenlijk) 46 dagen wel om nog eenmaal naar binnen te kijken voordat het Pasen is en het voorjaar echt aanbreekt. Ikzelf heb ervoor gekozen om 6 dagen in de week elke dag 1 vraag te beantwoorden uit 500 levensvragen. Elke zondag lees ik dan terug om te reflecteren. Dat vind ik een mooie manier. Op je blog heb je er (dit jaar?) volgens mij geen aandacht aan besteed, ik heb dat een beetje gemist. En ik vroeg me af of andere dagboekschrijfsters hier ook iets doen in deze periode. Ik heb me voorgenomen om voor mezelf volgend jaar echt een werkboek in elkaar te zetten, met gedichten, stukjes tekst etc. Een beetje zoals Christine de Vries deed.


Naar aanleiding van deze reactie ligt er dus de vraag: Wat doe jij in de vastentijd?
Schrijf je reactie hieronder, misschien kunnen we elkaar inspireren.

Mijn reactie:
Het klopt, meestal doe ik wel iets met vasten in het voorjaar. Het kan zijn dat ik het religieuze vastenpad bewandel door bijvoorbeeld mee te doen met de schrijfprojecten van Christine de Vries, maar het kan ook zijn dat ik op eigen houtje van Imbolc tot Ostara me aan een of andere manier van vasten wijd omdat dat me soms meer het gevoel van verbinding met de lente (een nieuw begin) geeft dan de religieuze benadering, zeker als die wat later in het jaar valt. Het is maar net waar mijn hart me brengt. Maar dit jaar heb ik ervoor gekozen om niets te doen, om te luisteren naar wat ik nu werkelijk van binnen uit wil. Dat was niet het schrijfproject, het was ook niet het vasten in de zin van me dingen ontzeggen. Er was gewoon helemaal niets. Dat dacht ik tenminste. De roep om te schrijven was er wel. De roep om dicht bij mezelf te blijven ook en die roep volgend, ga ik iedere avond naar zolder. Ik zet me achter mijn tafel en schrijf. Daarna loop ik nog een rondje in de wijk of lees een boek. Het is geen bewust vasten, maar mijn tijd op de bank hangend voor de tv is geslonken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

500 levensvragen, waar vind je die ? In een boek ?

Kriebels en Krabbels zei

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Anouschka het volgende boek bedoeld:

Het boek met alle levensvragen
(501 vragen die leiden tot inzicht)

Coco de Meyere & Phil Muysson

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-boek-met-alle-levensvragen/1001004009905883/index.html

Anoniem zei

Ja inderdaad, dat boek bedoel ik!
Anouschka

Haramis zei

De veertigdagen- of vastentijd kan ook net de aanleiding zijn om minder op te schrijven en te luisteren naar de (goddelijke) stem binnenin jezelf. Dat is althans wat ik deze vasten ontdekt heb. Deze stilte kan erg verrijkend zijn.