vrijdag 20 april 2012

toeval en opzet

zomervakantie 22/44

Als het gaat om tekenoefeningen dan is het boek Drawing Lab van Carla Sonheim mijn absolute favoriet. Het tekenen van hondjes of katten, dat gaat me altijd goed af of ze nu lijken of niet. Het is zo leuk om te spelen met eenvoudige vormen die al heel snel op een beestje lijken. Ergens in het boek staat ook een techniek waarbij je tekent met een pipet en vervolgens de natte acryl kort afdekt met een stukje wc-papier. Hierdoor loopt de verf/inkt iets uit en krijg je een heel ander effect dan de "simpele" lijn.

cats

Het is het spelen met toeval en opzet. Je weet tenslotte nooit wat het eindresultaat zal zijn. Het leert me om  het eindproduct los te laten. Wat er in eerste instantie mooi uitziet, komt er soms vreselijk mislukt uit. Maar als het andersom gebeurt, ervaar ik dat iedere keer weer als een kadootje. Mijn bakje pluizige katten groeit en groeit. Soms werk ik ze uit in kleur, maar vaker laat ik de katten precies zoals ze zijn. Het is trouwens een prima oefening om een uurtje tekenen mee te beginnen.

Wat heb je nodig?
* correspondentiekaarten (knip ze door de helft)
* vloeibare acryl / inkt met pipet (bijvoorbeeld Daler Rowney)
* rol wc-papier

Hoe doe je het?
Leg alle spullen klaar. Zet een prullenbak naast je werktafel.
Laad de pipet vol met inkt/verf en teken er een figuurtje mee op het papier.
Zet de pipet terug in het potje en dek je papier heel kort af en een velletje wc-papier.
Je ziet dat op sommige plekken de inkt doorloopt op het wc-papier en op andere plekken juist weer niet.
Haal het wc-papier eraf en gooi het weg.
Laat je werkstukje drogen.

Maak 5 tot 10 werkstukjes.

Wanneer het droog is, kun je een tekening verder naar jouw smaak afwerken, maar het hoeft niet. Als losmaak oefening is het tekenen en afdeppen eigenlijk al genoeg.

1 opmerking:

Gelukspoppetje zei

bedankt voor de tip, ik zoek iemand die illustraties kan verzorgen voor een prentenboek wat ik zelf heb geschreven, misschien kan ik de tekeningen ook zelf maken....