vrijdag 8 juni 2012

just show up

We zijn een weekje weg geweest met Pinksteren en op zulke momenten is het luisteren naar "schrijfgoeroe's" als Natalie Goldberg of Julia Cameron een heerlijk tijdverdrijf. Ik luister naar een interview dat Tami Simon had met Natalie Goldberg en wordt geraakt door haar "just show up". Woorden die ze uitspreekt, wanneer het gaat om meditatie, maar ook om een schrijfvorm als writing practice (elke dag gedurende een bepaalde periode, een bepaalde hoeveelheid schrijven (*)). Het gaat erom dat je het doet. Er zijn geen voorwaarden zoals een mooie kamer, schrijfzin of inspiratie aan verbonden. Je schrijft. Niets meer en niets minder. Het is net als tandenpoetsen. Daarvan zeg je ook niet dat je zin moet krijgen, je doet het gewoon elke dag.
En toch is er wel een voorwaarde als ik verder luister. Het mag nooit een klusje worden: dat je dat schrijven doet omdat het moet. Als je dat gevoel krijgt, dan is het zaak om uitdagingen te zoeken: je verandert van schrijfomgeving of je manier van beginnen.

Het zijn woorden die me aan het denken zetten over mijn eigen schrijven van de laatste maanden. Ze motiveren me om mijn vertrouwde (maar verlaten) ochtend ritueel weer op te pakken. Te vaak schrijf ik momenteel iets dat iets moet worden. Of het nu een stukje tekst voor het weblog is, een mailtje, een elfje in mijn dagboek of een deel van een flyer, het is allemaal meer gericht op het product dan dat het het volgen van mijn innerlijk leven is. Het vult het verlangen niet. Het blijft bestaan wat ik ook schrijf. Na een paar dagen weet ik het weer. Writing practice stilt mijn schrijfhonger, maar het levert ook meer verlangen naar dezelfde manier van schrijven op. Een verlangen dat ik probeer vast te houden en gedurende de dag probeer te vullen met korte associatieve teksten van 5 of 10 regels in mijn dagboek. En dan zijn er ineens weer de schrijfseltjes tussendoor die nog niet zo lang geleden even helemaal weg leken te zijn. Toch is het ook oppassen want vandaag kan het de honger stillen, morgen kan het weer anders zijn. Belangrijk is het om het gewoon iedere dag te doen of zoals Natalie zegt: "Just show up."

===

(*) In het boek Schrijven vanuit je hart wordt dit vertaald met Schrijftraining, maar ik heb daar hele andere associaties bij (het leren maken van teksten) dan bij writing practice. Vandaar dat ik graag bij de oorspronkelijke term blijf.

2 opmerkingen:

Heldinne zei

ik heb het vertaald met schrijfveren, een drijfveer om te schrijven wat er op dat moment bij je opkomt.

Kriebels en Krabbels zei

En die schrijfveren leveren weer prachtige beginzinnen op!