maandag 4 juni 2012

tuinplanten

Zaterdag stond ik in het tuincentrum. De vrolijke zomerkleuren straalden me tegemoet. Hoe leuk dat ook allemaal is, daar kwam ik niet voor. Ik was op zoek naar een paar vaste tuinplanten. In de buitenbakken ging ik, gewapend met mijn lijstje, op zoek naar akelei en het tranend hartje, naar kogeldistel en zonnehoed. Vertrouwde planten die ik ooit in de tuin van ons oude huis had staan, maar die op de een of andere manier nooit in de tuin van ons huidige huis terecht zijn gekomen. Nu het gras plaats gemaakt heeft voor veel zwarte aarde is het dus weer even zoeken naar de planten van weleer. In al die jaren is er veel veranderd. Dat had ik me niet zo gerealiseerd. Planten staan tegenwoordig op kleur. Wil je zonnehoed (echinacea) dan moet je eerst bij roze zoeken en vervolgens bij wit. Wat een gedoe. Maar met kleur ben je er nog niet. Je moet je ook nog afvragen of het een zon- of schaduwplant is. Waar is de tijd gebleven waarin ik etiketjes las en alle tuinplanten gewoon op alfabetische volgorde stonden?

Schrijf eens 5 minuten over tuin- en/of balkonplanten. Gebruik zoveel mogelijk details.

1 opmerking:

Jeannemieke zei

Wat grappig, daar had ik nou ook 'last' van! :-)