maandag 24 september 2012

gevangen!

spinnenweb

Elke ochtend banen we ons een weg door de spinnenwebben in de voortuin. Hoewel ik de glanzende draden prachtig vind in de ochtendzon, moet ik eerlijk zeggen dat ik van de spinnen zelf niet zo gecharmeerd ben en toch zijn ze op de een of andere manier wel interessant. Pas geleden zat er zo'n beestje voor het keukenraam. Ik heb ademloos zitten kijken naar hoe die spin zijn web weefde. Het is alsof je een dans bekijkt. De ene poot doet dit, de andere poot doet dat. Ondertussen lijkt de draad steeds op de juiste plek te schieten, waarna de spin ook weer een stukje opschuift.

In 2007 maakt ik de bovenstaande dagboekpagina met als thema wat ik allemaal gevangen had ik het afgelopen jaar. Een simpele kleurrijke pagina die bovendien een flink aantal ideeën oplevert om over verder te schrijven. Maar als je je niet zo creatief voelt, dan zijn er ook andere manieren om met een spinnenweb te werken.

Je kunt een voorgetekend spinnenweb (word document) vinden op deze link en daar kun je een tekst in schrijven. Mocht het document niet automatisch downloaden, ga dan naar deze site. Een spinnenweb waarin je woorden kunt plaatsen vind je op deze site met kleurplaten.

Vraag je bij het invullen van het web af wat je dit jaar allemaal in jouw eigen web ontvangen hebt. Denk niet alleen aan materiële dingen, maar ook aan dat wat je ontvangen hebt in relaties, in je werk, in je persoonlijke ontwikkeling, in religie of spiritualiteit of in lichamelijk welzijn.

(Heb je nog nooit een spin zien weven, ga dan eens naar de Schooltv beeldbank)

Geen opmerkingen: