vrijdag 14 september 2012

waarom?

Als je kleine kinderen hebt of hebt gehad, zul je het vast wel herkennen: de waarom-fase. Soms is het vragen naar de bekende weg, soms zijn het vragen die jou als ouder/verzorger ook aan het denken zetten. Want waarom heeft een paaltje in de weg geen voeten? Waarom heet Pieter Pieter? En als er geen waarom vragen zijn, dan zijn er soms vragen die er verdacht veel op lijken zoals "Hoe komt dat?" Ik blijf die fase een van de mooiste fases vinden van de taalontwikkeling. Je merkt dat kinderen al echt over dingen nadenken en ook steeds beter leren formuleren wat ze echt willen weten.

Zelfs als we volwassen zijn, spelen waarom-vragen nog steeds een rol in ons leven. Soms is die vraag met een eenvoudig omdat te beantwoorden, maar als het om grote (levens)vragen gaat, moet ik toch vaak erkennen dat ik het omdat niet ken. Waarom wordt de ene mens wel ernstig ziek en de ander niet? Waarom wordt de ene mens 90 en mankeert 'ie niets, terwijl een ander 70 wordt en aftakelt op een afdeling voor mensen met dementie? Waarom krijgt de ene ouder 6 kinderen, terwijl een ander echtpaar kinderloos blijft? Waarom sterven alle mensen op één na bij een vliegtuigongeluk?

De waarom-vraag is misschien wel aanleiding geweest voor tal van wetenschappelijke onderzoeken naar oorzaken van ziekten en afwijkingen. Het heeft veel inzicht opgeleverd, maar het geeft ons ook het gevoel dat achter elke waarom een antwoord verborgen zit, maar dat is natuurlijk niet zo. Sommige dingen zijn gewoon weg niet te verklaren. Ze zijn zoals ze zijn en mijn taak is het om te accepteren dat het zo is, zonder naar diepe oorzaken te zoeken. In de loop van de jaren zie ik steeds vaker dat in mijn schrijven de waarom-vraag minder vaak voorkomt, dat ik de dingen meer kan accepteren zoals ze zijn.

1 opmerking:

Mirjam Kakelbont zei

Ik weet dat het iets totaal anders is, maar wat mij nog het meest is bijgebleven, is het veelvuldig "nee" zeggen, waar mijn dochtertje erg goed in was.
Ondertussen is het een nieuwsgierige puber van 16 die elke informatie in zich opzuigt als een spons, dus het is helemaal goed gekomen ;-)
groetjes, Kakel