woensdag 31 oktober 2012

woordendoosje - vervang de woorden

journaling vocabulary

Als er een oefenvorm is, waar ik als dagboekschrijfster mijn hart aan heb verpand, is het wel het woordendoosje. Het idee is dus simpel. Je neemt een doosje, een paar vellen papier. Je maakt zo'n 100 kaartjes met daarop een woord. Het zijn eenvoudige, dagelijkse woorden zoals sneeuwklokje, lezen, zijn, trein, rood en bijvoobeeld moe. Maar wel woorden die bij mij horen.

Cynthia Gallaher, die het begrip journaling vocabulary introduceerde in een video op YouTube (scroll naar 2:10 min. in de video), adviseert om de woorden om de 3 tot 6 maanden te verwisselen voor een nieuwe set. Ik heb dat eigenlijk nooit zo planmatig gedaan. Meestal vervang ik een deel van een set als ik merk dat ik regelmatig woorden terugleg in mijn doosje omdat ik er niet meer over wil schrijven. Woorden die dus op de een of andere manier hun magie hebben verloren.

Voordat ik een nieuwe set maak, leg ik alle woorden eerst op tafel neer. Ik haal de dubbele eruit en vervolgens lees ik ze. Daarbij maak ik een snelle schifting tussen bewaren en wegdoen. Vervolgens maak ik nieuwe kaartjes en voeg die aan mijn doosje toe. Of dit er nu precies evenveel zijn als ik er weggedaan heb, dat tel ik eigenlijk nooit, maar meestal zijn het er wel meer omdat mijn doosje per keer toch voller lijkt te zitten.

Het veranderen van de inhoud geeft een nieuwe impuls aan het schrijven. En dat is toch waar het eigenlijk om gaat.

***

Het maken van een woordendoosje komt in 2013 zeker weer op het workshop-programma te staan. Ik heb de planning nog niet helemaal rond, maar in de loop van november komt het nieuwe programma weer onder het kopje agenda te staan. Als je interesse hebt in deze workshop, laat het me alvast weten, dan kan ik met jouw planningswensen rekening houden.

Geen opmerkingen: