vrijdag 9 november 2012

ochtendpagina's


Als het gaat om ochtendpagina's dan is er een "goeroe" die dat steeds maar weer promoot: Julia Cameron. Het idee is simpel. Je schrijft 3 pagina's (op A4-formaat) aan het begin van je dag met de hand. Je schrijft gewoon wat er in je opkomt, zonder te stoppen, zonder op spelling en grammatica te letten. Je schrijft geen kunst, je schrijft geen verhaal. Het is meer het registreren van wat er allemaal in jouw gedachten voorbij komt. Daarna sluit je je boek. Simpel.

In de afgelopen jaren ben ik vaak begonnen aan dit soort pagina's. Soms in de ochtend, soms in de avond. En altijd gaf ik het na een tijd weer op. Zo voelde het tenminste. Langzaam maar zeker veranderde mijn mening daarover. Ik dacht na over de half lege dagboeken in mijn dekenkist. In feite is dit niet veel anders. Als ik het kan beschouwen als een vorm van oefenen, dan gaat het me echt niet onaardig af. Toch vind ik het niet zo simpel als het boek The Artist's Way beschrijft. Het vraagt om discipline om elke dag achter de tafel te kruipen ongeacht hoe ik me voel of wat ik denk. Het is een kwestie van "niet zeuren maar doen", maar ook van verlangen. Een verlangen om me weer te verbinden aan het schrijven en de stilte van de ochtend. Een verlangen dat me uiteindelijk ook weer terugbrengt bij mezelf omdat het schrijven me weer bij alles wat er in mij en om mij heen gebeurt stil laat staan.

Julia Cameron noemt de ochtendpagina's het voornaamste instrument voor het creatieve herstel. Dat kan ik me bij 3 keer een A4-vel vol schrijven ook wel voorstellen. Mijn ochtendpagina's zien er anders uit. Ik schrijf 10 minuten. Mijn pagina's hebben ook niet het doel om tot creatief herstel te komen. Ze zijn vooral bedoeld als een vorm van meditatie. Om even aandachtig te zijn bij dat wat er op de vroege ochtend voorbij komt. Het is een moment voor mezelf. Een moment om in alle rust de dag te beginnen met dat wat ik het liefste doe: schrijven. De pagina's teruglezen doe ik meestal niet. En als ik het wel doe, dan is het vaak maanden later, maar meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik er werkelijk op reflecteer.

Omdat het weer zo'n tijd geleden is, heb ik mezelf een doel gesteld. In de hele maand november ga ik iedere werkdag 10 minuten schrijven aan het begin van mijn dag. In het weekend schrijf ik niet. Onverwacht leverde me dat het eerste weekend innerlijke strijd op. Strijd die het verlangen naar schrijven aanwakkerde en mijn motivatie om op maandag weer te beginnen verhoogde. Ook het verdienen van een stickertje als ik het gedaan heb, levert motivatie op. Het klinkt kinderachtig, maar het werkt.

Beste bezoekers van mijn blog,

Schrijf jij ochtendpagina's? Waarom en hoe? Laat eens wat van je horen. Ik ben erg nieuwsgierig.

1 opmerking:

Ellen zei

Ook ik ben vaak begonnen en weer gestopt met het schrijven van ochtendpagina's. Omdat lang schrijven met de hand pijnlijk voor mij is heb ik onlangs twee maanden iedere dag 750 woorden geschreven op de gelijknamige website (750 Words). Ik vind het een goed idee om tien minuten te schrijven en ben zeker van plan om dat uit te proberen.