vrijdag 7 december 2012

over arbeid


Arbeid is zichtbaar gemaakte liefde. 
En als je niet met liefde arbeiden kunt en enkel met tegenzin, 
dan is het beter je arbeid op te geven....

***  

Na die ene vergadering waarin de daadwerkelijke verhoudingen binnen het team voor de zoveelste keer weer duidelijk werden, was de maat vol. Ik schreef bij thuiskomst mijn ontslagbrief, vroeg een paar dagen later om een gesprek en deelde mijn ontslag mede na een dienstverband van bijna 10 jaar. Nog nooit had ik mijn directeur zo wit weg zien trekken. En nog nooit had ik me zo bevrijd gevoeld ook al had ik nog geen ander werk. Op mijn spaargeld kon ik nog wel een tijdje teren en zo creëerde ik voor mezelf de tijd en ruimte om ander werk te zoeken. Binnen een maand had ik die andere baan....... en dan duurt een opzegtermijn van 3 maanden toch nog wel heel erg lang. Maar het was goed. Ik kon alles afronden en met frisse moed een nieuwe start maken.

Ik denk nog vaak terug aan die beslissing. Eigenlijk had ik hem jaren eerder moeten nemen, maar er was eigenlijk altijd wel wat om het niet te doen: Dat ene project was nog zo leuk, die ene leerling nog zo interessant.... Maar misschien had ik ook wel niet het lef om mijn ontslag in te dienen. Het heeft me echter wel een feilloos gevoel opgeleverd voor situaties die niet "pluis" zijn. Situaties waarin er geschoven wordt met mensen alsof het poppetjes zijn. Situaties waarin macht meer een rol speelt dan overleg en waarin dus eigenlijk de angst regeert. Het heeft me laten zien dat het belangrijk is om mijn hart te volgen en werk te doen waar ik blij van word.


Voor meer verhalen "over arbeid" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

2 opmerkingen:

Veertje Vederlicht zei

Moedig! Ontslagnemen. Het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is.
Vrolijk clipje, ik word er blij van. Dank je wel.

Heldinne zei

herkenbaar stuk, en leuk liedje, ken ik helemaal niet!