zondag 9 december 2012

over huizen

Je huis zal niet een anker zijn, maar een mast. 

***

Over huizen zou ik kunnen schrijven. Over het bovenhuis aan de gracht, over opa's huisje op de volkstuin, over het vakantiehuisje waar we een mierenplaag hadden, over de flat langs de spoorbaan, over het huis in het Rode Dorp, over helpen verhuizen of over het huis waar ik nu al zolang woon. Maar het is eigenlijk niet waar ik aan denk als ik deze zin lees bij Kahlil Gibran.

Jarenlang was heimwee mijn beste vriend als ik op vakantie ging. Thuis wilde ik zijn, omringd door al mijn eigen spulletjes. Thuis was het huis waar ik woonde en of dat nu die flat was of dat "echte" eerste huis, dat maakte eigenlijk niet zoveel uit. Elke vakantie weer, maar er was op een gegeven moment een keerpunt. Reizen werd meer dan alleen in auto, bus of trein stappen. Het was ook met een pen op papier naar binnen keren op andere manieren dan ik altijd had gedaan. Het was het land van mijn hart verkennen, de stemmen horen die ik onderweg tegenkwam en beelden zien die voor mij betekenis hadden. Na die eerste reis werd het me duidelijk. De heimwee zat niet in de spullen of het huis, maar in het werkelijk leren thuis bij mezelf te zijn.

Als het om muziek gaat, zijn er talloze nummers met het woord Home erin. Mijn keuze is gevallen op het prachtige Home van Simply Red (nr. 937). 


Voor meer verhalen "over huizen" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

2 opmerkingen:

Hilde zei

een prachtige benadering: thuis zijn bij jezelf!
erg graag gelezen8 groetjes, Hilde
mijn schrijfverhaal 'over huizen': http://doorhetoogvan.blogspot.be/2012/12/over-huizen.html

Meibloempje zei

Wat een mooi nummer!