dinsdag 18 december 2012

over onderwijzen

Ergens eind jaren 80 ging ik stagelopen als logopediste. Helemaal wereldvreemd was ik niet, maar de stageplekken die ik tot nu toe had gehad waren toch vooral witte plekken. De kinderen die ik trof waren goed verzorgd, kregen goed onderwijs en spraken (als ze daar motorisch toe in staat waren) goed Nederlands.

Hoe anders ging het op die school in een wat we nu achterstandswijk noemen. Jongens van twaalf, die zo van het platteland van Pakistan, Marokko of Turkije waren geplukt, die niets van de juf aan wilden nemen omdat ze vrouw was. Of kinderen die 's winters nog in hun zomerkleding liepen omdat er nu eenmaal geen geld was voor nieuwe kleding. Het was ook mijn eerste kennismaking met gekleurde hennahanden en hoofddoekjes. Het was de school waar ik, als ik een leerling moest halen, de deur achter me op slot moest draaien omdat mijn spullen op mysterieuze wijze konden verdwijnen. Dat dat echt niet overdreven was, bleek een tijd later toen de boodschappen uit de afgesloten kast van het kooklokaal waren verdwenen. De directrice liet de politie komen, die zonder enig resultaat een uur later weer vertrokken. Het was de school waar ik een half jaar later mijn eerste vervanging vervulde. De school waar de leerlingen me herkenden van mijn stagetijd en waar ik met veel plezier gewerkt hebt. De school die jaren geleden vervangen werd door nieuwbouwwoningen. De school waar dierbare herinneringen liggen en mijn wereld mijlen groter werd.......

Een nummer uit die tijd (524 - John Hiatt):


Voor meer verhalen "over onderwijzen" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen: