dinsdag 25 december 2012

over schoonheid

Volk van Orphalese, schoonheid is leven wanneer het leven haar heilig gelaat onthult.

***

Op nog geen half uur rijden van ons huis staat een groot tuincentrum dat ieder jaar weer een prachtige kerstshow heeft. Kerstballen, slingers, huisjes, treinen, kaarsen... teveel om op te noemen. De sfeer is gezellig en als je het op kunt brengen om er vroeg heen te gaan, dan wandel je in alle rust over al die sfeervolle afdelingen. Zo ging het ook afgelopen weekend.

Ik zag prachtige kerstbomen opgetuigd in de meest mooie kleurencombinaties. Ik zag kerststalletjes in allerlei maten en soorten en ik genoot vooral van de verwondering van de kinderen bij het zien van deze overdaad. Hoe mooi alles ook was, ergens onderweg werd ik overvallen door een gevoel dat ik ook wel eens in de supermarkt heb. Die enorme keuze, de overvloed. Het confronteert me met de waanzin van onze maatschappij waarin het blijkbaar nodig is om keuze te hebben uit meer dan 200 verschillende soorten kerstballen en dertig verschillende kerststallen. Het is een gevoel dat me verdrietig maakt omdat het me laat zien dat de verbondenheid met Moeder Aarde steeds verder van ons vandaan lijkt te varen.

Hoe anders kan het zijn om op een stille vrijdagochtend onder mijn lijsterbes te staan en omhoog te kijken. Aan elke tak hangen grote en kleine druppels. In het water worden stukjes van de omgeving weerspiegelt. De miezerregen heeft kleine "kerstballen" aan mijn boom gemaakt die ik vol verwondering gadesla. De schoonheid, van die luttele druppels, raakt me meer in mijn hart dan de vele kerstballen en bomen die ik een dag later zag. Er is zoveel schoonheid dicht bij huis te vinden. Het enige wat ik maar hoef te doen is stil staan en kijken.

***

En omdat het kerst is, nummer 923 van Chris Rea....



Voor meer verhalen "over schoonheid" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

2 opmerkingen:

Veertje Vederlicht zei

Moooooi, schoonheid zit in een klein hoekje, of net boven ons normale gezichtsveld. Zo makkelijk om er voorbij te lopen...

Heldinne zei

ja, waar!