zaterdag 8 december 2012

over vreugde en smart

Sommigen zeggen: 'Vreugde is groter dan smart,' 
en anderen: 'Neen, de smart is groter.' 
Maar ik zeg je: ze zijn onafscheidelijk.

***
En dan gaat opeens de telefoon. Het is over zessen. Aan de andere kant van de lijn wordt me gevraagd om even te gaan zitten. Mijn hart gaat als een razende tekeer. Ik krijg een uur om te beslissen. Ik hang op en bel mijn echtgenoot, die nog onderweg naar huis is. We besluiten er voor te gaan. Terwijl ik eten sta te kopen, loop ik in gedachten een lijstje na. Waar haal ik in godsnaam voor morgenochtend 12 uur babykleren vandaan in maatje 56? Wat heb ik nog meer nodig? Wat moet er geregeld worden? Hoe bereid ik ons oudste pleegkind voor? Wie gaan we bellen met dit nieuws en wie moet er nog even wachten?

De volgende dag kopen we in een uur tijd een kinderwagen, flessen, een kruik, luiers, babyvoeding en fopspenen. "Kunnen we het direct meenemen?", vragen we aan de verkoopster. "We krijgen over een paar uur namelijk een kind." Het meisje staart ons aan. Ze vraagt niets, ze zegt niets. Ze pakt de spullen in, schrijft de bon uit en blijft verbijsterd achter. Tja, zo voelden wij ons gisteren ook. Maar echt tijd om er lang bij stil te staan is er niet.

Uur na uur verstrijkt. Om 12 uur schieten de zenuwen alle kanten op. Om half 1 is er nog niemand. Bij elke auto die de straat in komt, hopen we dat die stopt voor onze deur. Maar auto's rijden voorbij. Om 1 uur gaat de telefoon. Ze komen eraan. Niet lang daarna wordt me een klein bundeltje overhandigd. Tien kleine vingertjes en teentjes, blonde haartjes en een prachtig wipneusje dat vraagt om een piepklein kusje. Als we weer alleen zijn, komen de tranen. Tranen van blijdschap om dit kleine mensje in mijn armen te mogen sluiten, maar ook tranen van intens verdriet en medeleven. Vandaag heeft een moeder afscheid moeten nemen van haar kind. Ze mag het pas weer zien als de rechter een uitspraak heeft gedaan. De kans op terugkeer is nihil...........



Mooier vind ik de versie die George Michael zong:


Voor meer verhalen "over vreugde en smart" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

5 opmerkingen:

Jolande zei

Prachtig nummer en heel mooi, ontroerend geschreven. Ik herken veel in jouw verhaal.

Groetjes van Jolande

ludieke zei

Vreugde kan niet zonder smart. Blijdschap omdat jullie voor dat kindje mogen zorgen maar ook pijn omdat er een moeder is die het niet zelf kan verzorgen. Teder verhaal maar ook een confrontatie met onvermogen.

Hilde zei

dit zijn heftige emoties!
groetjes, Hilde
http://doorhetoogvan.blogspot.be/

Heldinne zei

Wat een mooi nummer hierbij, ik kende de versie van George Michael niet, klinkt tederder hè?

Houtjetouwtje zei

Juist vandaag raakt dit verhaal me heel diep. Kinderwens... zorg voor kinderen... mijn werk bij Jeugdhulp.
Ik word er stil van...