zaterdag 5 januari 2013

luchtkasteel week 1

Zelfgemaakte inspiratiekaartjes #usem

Toen ik het boek net gekocht had (een paar maanden geleden) trof dit hoofdstuk me enorm. Ik moest erom glimlachen, ik kon het beamen, maar toepassen? Tjonge dat is toch wel een heel ander verhaal. Want hoe zet je iets dat je gelezen hebt om in dat wat bij je past zodat je het ook werkelijk gaat gebruiken?

Voor mij werken reminders heel goed. Voor mijn bureau hangt een prachtige uitspraak van Thich Nhat Hahn. Iedere keer als ik het zie staan, lees ik het bewust en voel hoeveel rust ervan uit gaat. Zo simpel eigenlijk.
Ik adem in en kom tot rust
Ik adem uit en glimlach
thuisgekomen in het nu
wordt dit moment een wonder.
Ik vroeg me af waar op een gemiddelde dag de stressmomenten zitten, om zo te kunnen oefenen met het gereedschap. Ik liep de dag langs en kwam al direct op een paar situaties: 's Morgens aan de ontbijttafel als de kinderen klieren en ik ze achter hun vodden moet zitten om op tijd op school te zijn. In de auto als zij kibbelen en ik mijn aandacht bij de weg moet houden. Als het naar bed gaan weer eens ontaardt in druk doen in plaats van rustig de dag afsluiten. Het is maar een kleine greep uit een zak vol stressmomenten.

Waarom zou ik in die situaties geen reminder gebruiken om even mijn aandacht op te richten? Een reminder zonder woorden, gewoon een beeld dat mij herinnert aan het feit dat als ik rustig adem, mijn lichaam vanzelf zal volgen.  Het leek zo simpel dat ik me afvroeg waarom ik er niet eerder aan gedacht had. Dus maakte ik een paar kleine kaartjes met natuurbeelden, die voor mij rust verbeelden. Ik zette er een naast de wekker waar ik bij het ontbijt altijd naar kijk: een klein rustpunt om even mijn aandacht te kunnen richten.

De kaartjes zijn overigens ook prima te gebruiken als inspiratiekaartjes voor het schrijven!

***

Wil je meer weten over het luchtkasteel? Ga dan naar de schrijfcirkel.

5 opmerkingen:

Facts and Fairytales zei

wow, wat heb je veel kaartjes gemaakt, een hele waaier!! Mooi hoor! Ik wil na de kerkdienst aan de slag, vriendlief heeft nachtdienst gehad dus die ligt toch nog heel lang te slapen en dan heb ik alle tijd.

Fijne zondag!
Brigitta

Cheyenne zei

Wat een leuke kaartjes heb je gemaakt!
Ben aan het twijfelen om zelf ook van die kaartjes te maken, want het ziet er erg leuk uit en het lijkt me iets waar je zeker wat aan kunt hebben.

Selesia zei

Wauw, mooie kaartjes! :D

Ik sta nu al te popelen om verder in het boek te gaan!
Heel leuk initiatief dit!

Oen zei

Leuk gedaan en goed idee :) ik heb zo her en der tekstkaartjes met mooie zinnen en mooie afbeeldingen ingelijst, dit zijn ook mijn mini-rustpuntjes.

Schrijf Gevoel zei

Mooie gedaan en inspirerend. Ik ben nog niet klaar met die opdracht, heb al wel iets ingedachten