zondag 20 januari 2013

luchtkasteel week 3: geuren

levenslijn in geuren
Mijn levenslijn in geuren

Hoe langer ik met de levenslijn in geuren bezig ben hoe meer geuren erbij komen. Op onverwachte ogenblikken komen er ineens herinneringen naar boven. Soms aan heerlijke geuren zoals de Fa douchecreme, die ons ooit door een docente op de opleiding werd aangeraden en voor mij onlosmakelijk verbonden is aan stemoefeningen m.b.v. elastiekjes en een handboog in een van de lokalen in de oude school in Hillegersberg, Rotterdam. Een vreemde combinatie, maar al die elementen horen bij elkaar.

Of de vieze lucht van melk die te lang naast de koelkast heeft gestaan. Die geur brengt me terug naar het donkere halletje van de kleuterschool, waar de zwarte kratten met driehoekjes melk stonden. Ik zie dan ook weer  de klas van juffrouw Dolle. Waar in de "natte" hoek een hamster stond, die je eigenlijk niet mocht pakken. En zoals het een goede eigenwijze kleuter betaamt deed ik dat op een dag toch. De hamster beet en hing aan mijn vinger. Dikke tranen, een pleister en voor eeuwig een haat-liefde verhouding met deze kleine huisdierensoort.

Het doet me beseffen dat heerlijke of vieze geuren niet perse verbonden zijn aan mooie of slechte herinneringen.

1 opmerking:

Oen zei

Het was een moeilijke opdracht :) om heel bewust open te staan voor alles wat binnen komt. Sommige geuren wil je niet meer ruiken omdat ze meteen koppelen aan nare gevoelens. Uiteraard is dit ook andersom het geval, met fijne geuren en fijne gevoelens. Leuk om zo bij iedereen te lezen, alsof je eventjes een kijkje neemt in iemands leventje.