vrijdag 8 februari 2013

week 5: de keuken

Het beeld van de keuken is me wel duidelijk. Het plaatje van mijn droomkeuken zit goed in mijn hoofd. Maar als het gaat om koken in de kasteelkeuken, dan is het toch wel weer een heel ander verhaal.

De afgelopen week heb ik meer gelet op hoe woorden bij me binnen komen. Dat alleen al vond ik een hele opgave. Het hele proces gaat niet alleen heel erg snel, maar soms is het ook moeilijk om woorden te vinden bij iets dat ik voel. Soms blijkt mijn nare gevoel namelijk niets met de woorden zelf te maken te hebben, maar meer met de intonatie of de intentie waarmee dingen worden gezegd. Al snel bleek dat het eigenlijk een te grote opgave was en dat ik meer specifiek naar bepaalde situaties wilde kijken om in ieder geval ergens een opening te vinden voor de bewustwording van dit proces.

Een van die situaties is het schoolplein. We hebben redelijk strikte regels als het gaat om speelafspraken. Niet altijd even leuk en als de dag op school niet zo goed verlopen is, dan krijg ik meestal als eerste de boze bui over me heen van een van de kinderen. Dat leek me dus een goede situatie om bij mezelf eens te observeren wat er inwendig gebeurt als een van de kinderen dwars gaat.

Het maakte me stiller. Ik nam meer afstand en ging niet mee met de boze bui. Het benoemen van de emoties die ik bij mijn boze kind zag (boosheid, teleurstelling) deed me ook realiseren dat ik daarmee de emotie ook bij de ander laat liggen. Dan kunnen woorden nog altijd raken, maar dan is de eerste lading er eigenlijk wel vanaf. Door vervolgens mezelf voor te houden dat dit woorden van boosheid zijn die in feite niet voor mij zijn en dat het kind daarmee uiting geeft aan zijn/haar gevoel, gaf me de opening om de woorden niet op te eten. Ze hoefden zelfs niet te sudderen of te verbranden. Ze lagen op de stoep als een weggegooid verfrommeld papiertje. De lucht was geklaard.

Dit ene voorval heeft veel duidelijk gemaakt, maar de kasteelkeuken is een vertrek waar ik nog lang niet mee klaar ben. Dat is ook wel helder geworden.

Geen opmerkingen: